PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudno jeszcze mówić o wdrożeniu idei Smart Grid w pełnym zakresie

Autor: wnp.pl (jm)
16-09-2014 08:55
Trudno jeszcze mówić o wdrożeniu idei Smart Grid w pełnym zakresie
fot. Andrzej Wawok

- Wdrażanie inteligentnych sieci w Polsce skupia się w dużej mierze na instalowaniu inteligentnych liczników energii u odbiorców indywidualnych – zauważa Igor Zbyryt, koordynator ds. branży energetyki Astor.

Jak podkreśla nasz rozmówca, Polska jako członek Unii Europejskiej, zobowiązana jest do wypełnienia jej dyrektyw, które przewidują do 2020 roku opomiarowanie 80% odbiorców końcowych, dlatego ciężar implementacji skupiony jest głównie na smart meteringu.
- Na tym etapie trudno mówić o wdrożeniu idei Smart Grid w pełnym zakresie, ponieważ nie ma spójnego systemu inteligentnych sieci elektroenergetycznych, gdzie istnieje komunikacja między wszystkimi uczestnikami rynku energii, mająca na celu dostarczenie usług energetycznych, zapewniająca obniżenie kosztów i zwiększenie efektywności oraz zintegrowanie rozproszonych źródeł energii (w tym OZE) – przekonuje Igor Zbyryt.

Zdaniem przedstawiciela Astor, tak rozumiane wdrożenie Smart Grid musi potrwać. - Jest to bardzo duży i złożony projekt od strony technicznej, któremu nie pomagają nieuregulowane kwestie prawne - mówi. - Legislacja w zakresie energetyki przebiega powoli. Dlatego firmy, które muszą lokować naprawdę spory kapitał, wolą poczekać na unormowanie się kwestii prawnych i zwlekają z inwestycjami. W większości przeprowadzane są inwestycje najbardziej kluczowe, które dodatkowo nie mogą już dłużej być odkładane.

O ile korzyści z wprowadzenia inteligentnego opomiarowania dla firm zajmujących się dystrybucją energii są dość oczywiste, o tyle, zdaniem Igora Zbyryta, w przypadku odbiorców - już mniej. - Dystrybutor energii, mając zainstalowany inteligentny licznik u odbiorcy, obniża koszty odczytów energii, zwiększa pewność i dokładność odczytów, co pozwala na lepsze prognozowanie - wyjaśnia. - Sama świadomość odbiorcy, że operator ma zdalny dostęp do jego licznika energii, będzie powodował, że nie będzie on skory do nadużyć. Dla dystrybutora oznacza to, że zmniejszą się straty energii, a płatności będą regulowane terminowo.

Dlatego ważne jest informowanie odbiorców końcowych przede wszystkim o korzyściach, jakie mogą otrzymać, jakie nowe usługi mogą się pojawić, jak wpłynie to na ich wygodę, jak zwiększy się pewność dostaw energii itd. - Bez odpowiedniej komunikacji, ale też idącej za tym atrakcyjnej oferty, które w sumie dostarczą wymierne korzyści dla odbiorców indywidualnych, przyjęcie smart meteringu może spotkać się z oporem – uważa Igor Zbyryt.

Zdaniem naszego rozmówcy, aby zwiększyć tempo wdrażania szeroko pojętego Smart Grid, potrzebne jest jasne i przejrzyste prawo, które pozwoli podjąć decyzje o inwestycjach nie tylko wymuszonych dyrektywami, ale też uzasadnionych biznesowo.

- Druga kwestia to szeroka komunikacja całej idei inteligentnych sieci w społeczeństwie, połączona z ciekawymi pakietami, usługami i taryfami, które zachęcą odbiorcę końcowego nie tylko do aktywnego korzystania z nowych możliwości, ale również do włączenia się w produkcję energii jako prosumenta – przekonuje Igor Zbyryt.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


53 969 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP