Dostęp do Internetu przestał tanieć. Jego dostawcy muszą szukać nisz, bo większość firm ma już dostęp do sieci.
Spółka, której gros przychodów zapewnia usługa dostępu do Internetu, może się cieszyć tylko z jednego – przestały spadać ceny. Przez ostatnie kilka lat jeden megabit przepustowości łącza dla firmy taniał po kilkaset złotych rocznie. W ubiegłym roku zatrzymała się na poziomie 600 – 850 zł za megabit i dalej spadać nie chce. Operatorom nie opłaca się już obniżać cen, skoro nie przynosi to wzrostu liczby klientów. Do wyjątków należy Telekomunikacja Polska, która dzięki największej sieci telekomunikacyjnej w kraju wciąż potrafi znaleźć nowych klientów.
– W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży usług internetowych dla mikrofirm, małych i średnich firm wzrosły o 20 proc. – mówi w dzienniku Damian Biedulski, szef marketingu usług dla biznesu w TP. Do grupy TP należy sieć Orange, w której przychody z usług dla biznesu wciąż rosną.
– Rosną przychody ze sprzedaży usług telefonii komórkowej, ale przede wszystkim z usług mobilnego dostępu do Internetu. W ubiegłym roku wzrost sprzedaży usług tej drugiej kategorii skoczył o 30 proc. – mówi Damian Biedulski.
Biedulski przyznaje jednak, że w długofalowej strategii TP myśli o stopniowym wchodzeniu na rynek informatyczny, ponieważ zwykłe usługi telekomunikacyjne wyczerpują swój potencjał. Śmietankę na rynku IT wciąż jednak spijają tradycyjni dostawcy.
– Firmy na ogół zamawiają u integratorów IT całościowe rozwiązania, które wspomagają zarządzanie. I to integrator doradza, jakiego typu usługi telekomunikacyjne, czyli w zasadzie transmisji danych, są potrzebne do realizacji tego rozwiązania. Często sami je u nas zamawiają na zlecenie swoich klientów – mówi w "Rz" Piotr Osiadacz.
IT ma jeszcze jedną zaletę przyciągającą telekomy. Budżety informatyczne są znacznie wyższe niż na usługi telekomunikacyjne. Nadzieją operatorów na większy udział w wydatkach firm na IT są głównie wirtualne sieci VPN.
Wbrew oczekiwaniom sprzed kilku lat umiarkowane zainteresowanie budzi możliwość transmisji głosu w tych sieciach, czyli usługi telefonii IP. Powód jest prosty: spadły ceny tradycyjnych usług telefonicznych i VoIP stracił swoją atrakcyjność. Pośród monitorowanych przez nas firm DHL Express korzysta z telefonii IP na ograniczoną skalę, a DPD Polska w ogóle. Według operatorów z usług VoIP korzystają czasem małe firmy, które chcą jak najmniejszym kosztem utrzymać stacjonarny numer telefoniczny, na który ciągle lubią dzwonić klienci. Marże na tych usługach są jednak niewielkie i większym operatorom nie opłaca się ich promować. Wolą się już zajmować dystrybucją sprzętu sieciowego i IT.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Trudno już zarobić na Internecie