PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudno już zarobić na Internecie

Autor: Rzeczpospolita
26-03-2009 07:35

Dostęp do Internetu przestał tanieć. Jego dostawcy muszą szukać nisz, bo większość firm ma już dostęp do sieci.

– Nasycenie usługami internetowymi w polskich firmach jest bliskie 100 proc. Klientów można już tylko odbierać konkurencji. Telefonia stacjonarna to usługa w regresie. Branża telekomunikacyjna może szukać nowych źródeł przychodu tylko w sferze szeroko pojętych usług informatycznych – mówi w "Rzeczpospolitej" Piotr Osiadacz, dyrektor ds. strategii Crowley Data Poland.
Spółka, której gros przychodów zapewnia usługa dostępu do Internetu, może się cieszyć tylko z jednego – przestały spadać ceny. Przez ostatnie kilka lat jeden megabit przepustowości łącza dla firmy taniał po kilkaset złotych rocznie. W ubiegłym roku zatrzymała się na poziomie 600 – 850 zł za megabit i dalej spadać nie chce. Operatorom nie opłaca się już obniżać cen, skoro nie przynosi to wzrostu liczby klientów. Do wyjątków należy Telekomunikacja Polska, która dzięki największej sieci telekomunikacyjnej w kraju wciąż potrafi znaleźć nowych klientów.

– W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży usług internetowych dla mikrofirm, małych i średnich firm wzrosły o 20 proc. – mówi w dzienniku Damian Biedulski, szef marketingu usług dla biznesu w TP. Do grupy TP należy sieć Orange, w której przychody z usług dla biznesu wciąż rosną.

– Rosną przychody ze sprzedaży usług telefonii komórkowej, ale przede wszystkim z usług mobilnego dostępu do Internetu. W ubiegłym roku wzrost sprzedaży usług tej drugiej kategorii skoczył o 30 proc. – mówi Damian Biedulski.

Biedulski przyznaje jednak, że w długofalowej strategii TP myśli o stopniowym wchodzeniu na rynek informatyczny, ponieważ zwykłe usługi telekomunikacyjne wyczerpują swój potencjał. Śmietankę na rynku IT wciąż jednak spijają tradycyjni dostawcy.

– Firmy na ogół zamawiają u integratorów IT całościowe rozwiązania, które wspomagają zarządzanie. I to integrator doradza, jakiego typu usługi telekomunikacyjne, czyli w zasadzie transmisji danych, są potrzebne do realizacji tego rozwiązania. Często sami je u nas zamawiają na zlecenie swoich klientów – mówi w "Rz" Piotr Osiadacz.

IT ma jeszcze jedną zaletę przyciągającą telekomy. Budżety informatyczne są znacznie wyższe niż na usługi telekomunikacyjne. Nadzieją operatorów na większy udział w wydatkach firm na IT są głównie wirtualne sieci VPN.

Wbrew oczekiwaniom sprzed kilku lat umiarkowane zainteresowanie budzi możliwość transmisji głosu w tych sieciach, czyli usługi telefonii IP. Powód jest prosty: spadły ceny tradycyjnych usług telefonicznych i VoIP stracił swoją atrakcyjność. Pośród monitorowanych przez nas firm DHL Express korzysta z telefonii IP na ograniczoną skalę, a DPD Polska w ogóle. Według operatorów z usług VoIP korzystają czasem małe firmy, które chcą jak najmniejszym kosztem utrzymać stacjonarny numer telefoniczny, na który ciągle lubią dzwonić klienci. Marże na tych usługach są jednak niewielkie i większym operatorom nie opłaca się ich promować. Wolą się już zajmować dystrybucją sprzętu sieciowego i IT.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

28 364 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

608 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 045 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.