PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Trudno już zarobić na Internecie

Autor: Rzeczpospolita
26-03-2009 07:35

Dostęp do Internetu przestał tanieć. Jego dostawcy muszą szukać nisz, bo większość firm ma już dostęp do sieci.

– Nasycenie usługami internetowymi w polskich firmach jest bliskie 100 proc. Klientów można już tylko odbierać konkurencji. Telefonia stacjonarna to usługa w regresie. Branża telekomunikacyjna może szukać nowych źródeł przychodu tylko w sferze szeroko pojętych usług informatycznych – mówi w "Rzeczpospolitej" Piotr Osiadacz, dyrektor ds. strategii Crowley Data Poland.
Spółka, której gros przychodów zapewnia usługa dostępu do Internetu, może się cieszyć tylko z jednego – przestały spadać ceny. Przez ostatnie kilka lat jeden megabit przepustowości łącza dla firmy taniał po kilkaset złotych rocznie. W ubiegłym roku zatrzymała się na poziomie 600 – 850 zł za megabit i dalej spadać nie chce. Operatorom nie opłaca się już obniżać cen, skoro nie przynosi to wzrostu liczby klientów. Do wyjątków należy Telekomunikacja Polska, która dzięki największej sieci telekomunikacyjnej w kraju wciąż potrafi znaleźć nowych klientów.

– W ubiegłym roku przychody ze sprzedaży usług internetowych dla mikrofirm, małych i średnich firm wzrosły o 20 proc. – mówi w dzienniku Damian Biedulski, szef marketingu usług dla biznesu w TP. Do grupy TP należy sieć Orange, w której przychody z usług dla biznesu wciąż rosną.

– Rosną przychody ze sprzedaży usług telefonii komórkowej, ale przede wszystkim z usług mobilnego dostępu do Internetu. W ubiegłym roku wzrost sprzedaży usług tej drugiej kategorii skoczył o 30 proc. – mówi Damian Biedulski.

Biedulski przyznaje jednak, że w długofalowej strategii TP myśli o stopniowym wchodzeniu na rynek informatyczny, ponieważ zwykłe usługi telekomunikacyjne wyczerpują swój potencjał. Śmietankę na rynku IT wciąż jednak spijają tradycyjni dostawcy.

– Firmy na ogół zamawiają u integratorów IT całościowe rozwiązania, które wspomagają zarządzanie. I to integrator doradza, jakiego typu usługi telekomunikacyjne, czyli w zasadzie transmisji danych, są potrzebne do realizacji tego rozwiązania. Często sami je u nas zamawiają na zlecenie swoich klientów – mówi w "Rz" Piotr Osiadacz.

IT ma jeszcze jedną zaletę przyciągającą telekomy. Budżety informatyczne są znacznie wyższe niż na usługi telekomunikacyjne. Nadzieją operatorów na większy udział w wydatkach firm na IT są głównie wirtualne sieci VPN.

Wbrew oczekiwaniom sprzed kilku lat umiarkowane zainteresowanie budzi możliwość transmisji głosu w tych sieciach, czyli usługi telefonii IP. Powód jest prosty: spadły ceny tradycyjnych usług telefonicznych i VoIP stracił swoją atrakcyjność. Pośród monitorowanych przez nas firm DHL Express korzysta z telefonii IP na ograniczoną skalę, a DPD Polska w ogóle. Według operatorów z usług VoIP korzystają czasem małe firmy, które chcą jak najmniejszym kosztem utrzymać stacjonarny numer telefoniczny, na który ciągle lubią dzwonić klienci. Marże na tych usługach są jednak niewielkie i większym operatorom nie opłaca się ich promować. Wolą się już zajmować dystrybucją sprzętu sieciowego i IT.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


54 650 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP