BIP nie zawsze zapewni nam dostęp do informacji publicznej. W pewnych sytuacjach konieczne jest złożenie specjalnego wniosku.
Odpowiada Dominika Kołodziejska-Koza, prawnik w kancelarii Kaczor Klimczyk Pucher Wypiór Adwokaci...
Obowiązek umieszczania informacji w Biuletynie Informacji Publicznej został uregulowany w ustawie o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. Zgodnie z art. 4 ust 1 ustawy obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego. Ustawa wymienia katalog informacji, które są uważane za informacje publiczne i podlegają publikacji w BIP. Ustawa nie określa dokładnie wprost nazw dokumentów, które podlegają upublicznieniu.
Natomiast protokoły z sesji Rady Powiatu mieszczą się w kategorii zawartej w art. 6 ust 1 pkt 4 c wspomnianej ustawy, która została określona jako „treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej". W przypadku nieumieszczenia informacji publicznej w BIP, można uzyskać dane, które nas interesują dzięki wnioskowi, który należy złożyć w trybie art. 10 ustawy. Ustawa stanowi także, że informacje publiczne, które mogą być udostępnione niezwłocznie, są udostępniane w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku.
Ustawa o dostępie do informacji publicznej realizuje prawo obywatela zawarte w dziale II Konstytucji zatytułowanym „Wolności, Prawa i Obowiązki Człowieka i Obywatela" w art. 61 . Konstytucja określa prawo dostępu do informacji publicznej w następujący sposób: „Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. (...) Prawo do uzyskiwania informacji obejmuje dostęp do dokumentów (...)".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Uchwały nie ma w BIP? Potrzebny wniosek