UKE: 21 lipca początek kontroli operatorów telekomunikacyjnych

UKE: 21 lipca początek kontroli operatorów telekomunikacyjnych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) rozpocznie kontrolę operatorów komórkowych. Sprawdzi, czy utrudniają oni klientom przenoszenie numerów do innych sieci - poinformował rzecznik UKE Jacek Strzałkowski.

Niedawno prezes UKE Anna Streżyńska mówiła, że docierają do niej informacje, iż klienci mają problemy z przenoszeniem numerów telefonów komórkowych do innych sieci. W związku z tym podjęła decyzje o kontroli.

"Rozpoczynają się spotkania z operatorami, na których będą wyjaśniali funkcjonujące w ich sieciach procedury przeniesienia numerów, w jaki sposób wdrożyli przepisy ustawy Prawa telekomunikacyjne i rozporządzenia dotyczącego przenoszenia numerów" - powiedział Strzałkowski. Dodał, że kontrola potrwa 2-3 tygodnie i będzie dotyczyła czterech operatorów infrastrukturalnych - PTK Centertel (Orange), Polkomtela (Plus), PTC (Era) i P4 (Play).

Od 6 lipca br., zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury, przenoszenie numeru telefonu komórkowego powinno trwać jeden dzień i jest bezpłatne. W przypadku telefonii stacjonarnej jest to również darmowe, ale powinno trwać maksymalnie dwa tygodnie.

Wcześniej przeniesienie numeru kosztowało około 50 zł i trwało średnio 28 dni. Według UKE, zniechęcało to klientów do zmiany operatora. Opłatę zniosła tegoroczna nowelizacja Prawa telekomunikacyjnego, a maksymalny czas na przeniesienie numeru do innej sieci określiło rozporządzenie, które minister infrastruktury podpisał w czerwcu.

Wcześniej UKE informował, że jeśli operatorzy nie dostosują się do nowych przepisów, będą karani. Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym, UKE może na operatora nałożyć karę w wysokości do 3 proc. jego ubiegłorocznych przychodów.

Prawo do przeniesienia numeru jest zapisane w art. 30 dyrektywy unijnej w sprawie usługi powszechnej. Przepis ten został wdrożony do prawa polskiego wraz z nowelizacją ustawy Prawo telekomunikacyjne. Zgodnie z dyrektywą opłata za przeniesienie numeru nie może zniechęcać do skorzystania z tej możliwości. Nie określa ona jednak ram czasowych usługi przeniesienia numeru. Stąd rozporządzenie resortu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!