XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UKE: darmowy internet oferowany przez samorządy nie zakłóca konkurencji

UKE: darmowy internet oferowany przez samorządy nie zakłóca konkurencji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bezpłatny internet oferowany przez samorządy nie zakłóca konkurencji; przeciwnie stymuluje popyt na usługi komercyjne, zwłaszcza wśród osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Nie wiadomo jednak, czy te sieci okażą się rentowne, głosi raport UKE.

"Usługi darmowego internetu udostępniane przez jednostki samorządu terytorialnego, ze względu na cel i sposób ich świadczenia, nie prowadzą obecnie do zaburzenia konkurencji na rynku komercyjnych usług dostępu do internetu" - napisano w raporcie "Rynek telekomunikacyjny po 2015 r. w kontekście inwestycji publicznych zrealizowanych przez Jednostki Samorządu Terytorialnego z funduszy unijnych, w ramach budowy Regionalnych Sieci Szerokopasmowych", przygotowanego na zlecenie UKE przez firmę konsultingową KPMG.

Do wniosku takiego autorzy doszli w związku z badaniem inwestycji samorządów w Regionalne Sieci Szerokopasmowe (RSS).

Budowa RSS ma ułatwić operatorom telekomunikacyjnym rozpoczęcie działalności na obszarach obejmujących tzw. "białe plamy" (tj. "obszary, gdzie nie ma żadnej infrastruktury szkieletowej, ani podstawowej łączności szerokopasmowej") oraz "szare plamy" (czyli "miejscowości, które dotychczas obsługiwane były tylko przez operatorowa zasiedziałego, nie tylko w segmencie sieci szkieletowej, ale również w segmencie dostępu").

Jak głosi raport, w tej chwili ze względu na ograniczenia parametrów technicznych, usługa bezpłatnego internetu skierowana jest do użytkowników korzystających okazjonalnie z dostępu do sieci w miejscach publicznych, toteż prywatni operatorzy nie obawiają się konkurencji z jej strony. Widzą oni jednak zagrożenie we wzroście liczby darmowych hot spotów, które nie spełniają, nałożonych administracyjnie, ograniczeń technicznych.

"Sytuacja ta jest możliwa, ze względu na brak sankcji dla podmiotów nieprzestrzegających określonych prawem regulacji, związanych ze świadczeniem usług darmowego dostępu do internetu", stwierdza raport, który w związku z tym zaleca poszerzenie katalogu kar przewidzianych przez ustawę Prawo telekomunikacyjne.

Jak przypomina raport, program budowy RSS ze wsparciem środków publicznych rozpoczął się w 2007 r. Inwestycjom pomogło przyjęcie przez Komisję Europejską w dniu 19 maja 2010 r. Europejskiej Agendy Cyfrowej i wprowadzenie w Polsce w maju 2010 r. tzw. Megaustawy oraz zwiększenie dotacji publicznej na ten cel. Koncentrują się one głównie na obszarach wiejskich, gdzie dostęp do internetu może mieć zaledwie ok. 38 proc. mieszkańców, przy średniej UE na poziomie 83,2 proc. Zgodnie z założeniami poprzedniej perspektywy budżetowej UE do 2015 r. powinna zakończyć się budowa RSS i wszystkie projekty powinny znaleźć się wówczas w fazie eksploatacji.

Jednak, jak zauważa raport, ewentualna przyszła rentowność tych sieci (po zakończeniu okresu stosowania środka pomocowego) stoi pod znakiem zapytania.

"Zgodnie z opisem możliwych scenariuszy rozwoju rynku telekomunikacyjnego kluczowym czynnikiem dla stabilności RSS będzie budowa nowej infrastruktury dostępowej, która będzie podłączana do węzłów RSS" - czytamy w raporcie. Tymczasem, jak zauważają autorzy, tereny funkcjonowania RSS, czyli obszary "białych" i "szarych" plam na mapie dostępu do internetu, charakteryzują się niewielkim nasyceniem sieci dostępowych NGA (czyli Next Generation Access, jak określa się sieci światłowodowe).

Według autorów, "nie tylko wynik ekonomiczny RSS, ale również możliwość realizacji udziału RSS w realizacji strategicznych celów publicznych jest uzależniona od przyszłych projektów inwestycyjnych w sieci NGA, które zazwyczaj stanowią najbardziej kapitałochłonny element infrastruktury telekomunikacyjnej". Dlatego też raport sugeruje budowę platformy inwestycyjnej do budowy takich sieci.

Raport głosi, że w warunkach polskich najlepszym sposobem inwestycji w RSS byłby tzw. model publicznego outsourcingu. Polega on na tym, że zarządzanie siecią powierzane jest operatorowi komercyjnemu, wyłonionemu w drodze przetargu, ale podmiot publiczny pozostaje właścicielem sieci.

Jak podkreśla jednak jednocześnie raport, wskutek rozwoju mobilnego internetu "nie można wykluczyć stopniowego spadku zainteresowania darmowym internetem w przyszłości (przy założeniu utrzymania ograniczeń technicznych darmowego internetu na niezmienionym poziomie)".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UKE: darmowy internet oferowany przez samorządy nie zakłóca konkurencji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!