Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Umowa handlowa z USA nie wprowadzi ACTA tylnymi drzwiami

Autor: PAP
18-07-2013 20:44
Umowa handlowa z USA nie wprowadzi ACTA tylnymi drzwiami
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Rozmowy o wolnym handlu między UE a USA nie doprowadzą do wdrożenia tylnymi drzwiami zapisów kontrowersyjnej umowy ACTA - zapewnili anonimowo w czwartek w Brukseli unijni urzędnicy, podsumowując zakończoną w zeszłym tygodniu pierwszą rundę negocjacji.

"Jesteśmy w pełni świadomi, że umowa ACTA została odrzucona przez Parlament Europejski. Nie chcemy powtórzyć tego doświadczenia" - powiedział dziennikarzom pragnący zachować anonimowość urzędnik. Według źródeł zbliżonych do zespołu negocjacyjnego UE w sprawach, które były bardzo kontrowersyjne w przeszłości, dotyczących np. dostawców usług internetowych, Unia nie będzie przedstawiać żadnych propozycji w trakcie negocjacji handlowych.
ACTA (z ang. Anti-Counterfeiting Trade Agreement), czyli umowa o zwalczaniu handlu towarami podrabianymi, została na początku 2012 roku odrzucona przez Parlament Europejski. Umowa zawierała m.in. zapisy dotyczące ochrony własności intelektualnej, które - zdaniem jej krytyków - ograniczały swobodne funkcjonowanie internetu. Przeciwko ACTA demonstrowano w Polsce i kilku innych krajach UE.

Gdy kilka miesięcy temu ogłoszono plany rozpoczęcia negocjacji między UE a USA w sprawie umowy o partnerstwie handlowym i inwestycyjnym (TTIP), jak nazywana jest przyszła umowa o wolnym handlu, pojawiły się obawy, że kontrowersyjne zapisy z ACTA zostaną przemycone do nowego porozumienia. W trakcie prac nad unijnym mandatem negocjacyjnym Polska postulowała, by wyłączyć z negocjacji kwestię sankcji karnych za naruszenie własności intelektualnej, co zostało uwzględnione.

Według unijnych źródeł zagadnienia, związane z ochroną własności intelektualnej, będą jedną z trudniejszych kwestii w negocjacjach handlowych z USA, które rozpoczęły się w zeszłym tygodniu w Waszyngtonie. Dla UE szczególnie ważna są regulacje dotyczące chronionych oznaczeń geograficznych produktów, czyli nazw nawiązujących do miejsca pochodzenia produktu, jak np. szampan.

W trakcie pierwszej rundy rozmów, która miała charakter głównie organizacyjny, negocjatorzy UE wyjaśnili też Amerykanom konsekwencje wyłączenia w unijnym mandacie negocjacyjnym sektora audiowizualnego. "Nie będziemy negocjować w sprawie usług audiowizualnych. Wysłuchamy, co USA mają w tej sprawie do powiedzenia, jeśli zdecydują się poruszyć ten temat" - powiedział urzędnik UE. Wyłączenia tego sektora z negocjacji z USA domagała się Francja, obawiając się, że liberalizacja w tej dziedzinie ułatwi amerykańskiej branży filmowej i muzycznej ekspansję na europejskim rynku.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 828 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP