Problemy z reklamacją i ograniczenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy - to najczęstsze naruszenia prawa, jakich dopuszczają się dostawcy usług internetowych - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Warto czytać regulaminy i załączniki. W przypadku umowy należy sprawdzić, czy dostawca nie umieścił w niej klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne - apeluje UOKiK.
Jak wynika z danych Urzędu, stale przybywa skarg na wadliwe wykonanie usług przez dostawców internetu, w tym na złą jakość świadczonych usług. W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się ponad 80 postanowień, których stosowanie w umowach z klientami jest zabronione - przypomina UOKiK.
Według Urzędu, jednym z najczęściej spotykanych naruszeń jest brak informacji w umowie o warunkach składania reklamacji. Zdaniem prezesa UOKiK, zaniedbywanie obowiązku informacyjnego naraża konsumentów na negatywne konsekwencje wynikające z niewłaściwego reklamowania usługi.
Prezes UOKiK kwestionuje również postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do ograniczenia świadczenia usługi, uzasadniając to np. względami technicznymi, ekonomicznymi lub prawnymi. Zdaniem Urzędu, może to spowodować sytuację, w której przy braku dostępu do internetu, klient będzie zobowiązany do wnoszenia opłat w pełnej wysokości.
Kolejnym często spotykanym naruszeniem praw jest ograniczenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie usługi przez operatora. W umowach o dostawę internetu przedsiębiorcy często ograniczają swoją odpowiedzialność np. do wysokości 1/30 opłaty abonamentowej, za każdy dzień, w którym przerwa w świadczeniu usług trwała dłużej niż 12 godzin.
Natomiast w odniesieniu do klientów odpowiedzialność nie jest już ograniczona - jeżeli konsument nienależycie wykonuje umowę przedsiębiorca może żądać odszkodowania w pełnej wysokości - zauważa Urząd. Tego typu praktyki są, zdaniem prezesa UOKiK, "niezgodne z prawem i niedopuszczalne".
Urząd przypomina też, że w razie problemów z dostawcami internetu konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, których adresy i numery telefonów znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: UOKiK o naruszeniach praw konsumentów usług internetowych