XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UOKiK o naruszeniach praw konsumentów usług internetowych

UOKiK o naruszeniach praw konsumentów usług internetowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Problemy z reklamacją i ograniczenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy - to najczęstsze naruszenia prawa, jakich dopuszczają się dostawcy usług internetowych - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Z okazji przypadającego we wtorek Dnia Bezpiecznego Internetu UOKiK przypomniał o czym należy pamiętać podpisując umowę z dostawcą internetu: konieczne jest uważne przeczytanie umowy i w razie potrzeby domaganie się zawarcia w niej warunków reklamacji.

Warto czytać regulaminy i załączniki. W przypadku umowy należy sprawdzić, czy dostawca nie umieścił w niej klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne - apeluje UOKiK.

Jak wynika z danych Urzędu, stale przybywa skarg na wadliwe wykonanie usług przez dostawców internetu, w tym na złą jakość świadczonych usług. W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się ponad 80 postanowień, których stosowanie w umowach z klientami jest zabronione - przypomina UOKiK.

Według Urzędu, jednym z najczęściej spotykanych naruszeń jest brak informacji w umowie o warunkach składania reklamacji. Zdaniem prezesa UOKiK, zaniedbywanie obowiązku informacyjnego naraża konsumentów na negatywne konsekwencje wynikające z niewłaściwego reklamowania usługi.

Prezes UOKiK kwestionuje również postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do ograniczenia świadczenia usługi, uzasadniając to np. względami technicznymi, ekonomicznymi lub prawnymi. Zdaniem Urzędu, może to spowodować sytuację, w której przy braku dostępu do internetu, klient będzie zobowiązany do wnoszenia opłat w pełnej wysokości.

Kolejnym często spotykanym naruszeniem praw jest ograniczenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie usługi przez operatora. W umowach o dostawę internetu przedsiębiorcy często ograniczają swoją odpowiedzialność np. do wysokości 1/30 opłaty abonamentowej, za każdy dzień, w którym przerwa w świadczeniu usług trwała dłużej niż 12 godzin.

Natomiast w odniesieniu do klientów odpowiedzialność nie jest już ograniczona - jeżeli konsument nienależycie wykonuje umowę przedsiębiorca może żądać odszkodowania w pełnej wysokości - zauważa Urząd. Tego typu praktyki są, zdaniem prezesa UOKiK, "niezgodne z prawem i niedopuszczalne".

Urząd przypomina też, że w razie problemów z dostawcami internetu konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, których adresy i numery telefonów znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK o naruszeniach praw konsumentów usług internetowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!