PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK o naruszeniach praw konsumentów usług internetowych

Autor: PAP
12-02-2008 16:44
UOKiK o naruszeniach praw konsumentów usług internetowych

Problemy z reklamacją i ograniczenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie umowy - to najczęstsze naruszenia prawa, jakich dopuszczają się dostawcy usług internetowych - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Z okazji przypadającego we wtorek Dnia Bezpiecznego Internetu UOKiK przypomniał o czym należy pamiętać podpisując umowę z dostawcą internetu: konieczne jest uważne przeczytanie umowy i w razie potrzeby domaganie się zawarcia w niej warunków reklamacji.
Warto czytać regulaminy i załączniki. W przypadku umowy należy sprawdzić, czy dostawca nie umieścił w niej klauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne - apeluje UOKiK.

Jak wynika z danych Urzędu, stale przybywa skarg na wadliwe wykonanie usług przez dostawców internetu, w tym na złą jakość świadczonych usług. W rejestrze klauzul niedozwolonych znajduje się ponad 80 postanowień, których stosowanie w umowach z klientami jest zabronione - przypomina UOKiK.

Według Urzędu, jednym z najczęściej spotykanych naruszeń jest brak informacji w umowie o warunkach składania reklamacji. Zdaniem prezesa UOKiK, zaniedbywanie obowiązku informacyjnego naraża konsumentów na negatywne konsekwencje wynikające z niewłaściwego reklamowania usługi.

Prezes UOKiK kwestionuje również postanowienia, w których przedsiębiorcy zastrzegają sobie prawo do ograniczenia świadczenia usługi, uzasadniając to np. względami technicznymi, ekonomicznymi lub prawnymi. Zdaniem Urzędu, może to spowodować sytuację, w której przy braku dostępu do internetu, klient będzie zobowiązany do wnoszenia opłat w pełnej wysokości.

Kolejnym często spotykanym naruszeniem praw jest ograniczenie odpowiedzialności za nienależyte wykonanie usługi przez operatora. W umowach o dostawę internetu przedsiębiorcy często ograniczają swoją odpowiedzialność np. do wysokości 1/30 opłaty abonamentowej, za każdy dzień, w którym przerwa w świadczeniu usług trwała dłużej niż 12 godzin.

Natomiast w odniesieniu do klientów odpowiedzialność nie jest już ograniczona - jeżeli konsument nienależycie wykonuje umowę przedsiębiorca może żądać odszkodowania w pełnej wysokości - zauważa Urząd. Tego typu praktyki są, zdaniem prezesa UOKiK, "niezgodne z prawem i niedopuszczalne".

Urząd przypomina też, że w razie problemów z dostawcami internetu konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów, których adresy i numery telefonów znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 359 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP