UOKiK: Reklamy PTK Centertel, Polkomtela i Tele2 wprowadzały klientów w błąd

UOKiK: Reklamy PTK Centertel, Polkomtela i Tele2 wprowadzały klientów w błąd
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PTK Centertel, Polkomtel i Tele2 wprowadzały klientów swoimi reklamami w błąd - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w piątkowym komunikacie.

Urząd ukarał PTK Centertel kwotą ponad 800 tys. zł, a Polkomtela - ponad 840 tys. zł - napisano w komunikacie Urzędu. Na Tele2 nie nałożono kary finansowej. Decyzje UOKiK nie są ostateczne i przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Oprócz tego trzy spółki mają przez pół roku publikować decyzję UOKiK na swoich stronach internetowych. Pod rygorem natychmiastowej wykonalności muszą także dwukrotnie zamieścić, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierajęce decyzję Urzędu.

Wątpliwości prezes UOKiK-u Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel wzbudziła m.in. kampania spółki PTK Centertel, operatora sieci telefonii komórkowej Orange. Firma prowadziła ją w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem "Bliskość tworzy święta".

"Przedsiębiorca wprowadził konsumentów w błąd sugerując, że +Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery+ (...) obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok" - wyjaśnił UOKiK w komunikacie.

Zdaniem Urzędu, działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową.

Rzecznik Grupy TP Wojciech Jabczyński powiedział w piątek PAP, że firma nie zgadza się z decyzją Urzędu. Dodał, że spółka złożyła już odwołanie od nałożonej kary. "Nasi klienci zawsze są szczegółowo informowani o warunkach umowy podczas jej zawierania" - mówił.

W ocenie UOKiK, w błąd wprowadza również reklama oferty spółki Tele2: "Gdy korzystasz z abonamentu +Darmowe rozmowy NON STOP+ możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian".

Urząd ustalił, że abonenci usługi "Darmowe rozmowy NON STOP" otrzymywali 2 tys. bezpłatnych minut miesięcznie na określone połączenia. Konsument nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według cennika.

"Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne - zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń" - napisano w komunikacie Urzędu.

Z tą argumentacją nie zgadza się Tele2. "To była pierwsza tego rodzaju ryczałtowa oferta na rynku telekomunikacyjnym. Użyliśmy skrótu. Tym niemniej z naszych analiz wynikało, że tylko 1,8 proc. abonentów przekracza w miesiącu limit 2000 minut" - tłumaczył w piątek PAP rzecznik Tele2 Karol Wieczorek.

Podobnie jak rzecznik PTK Centertel przekonywał, że aby skorzystać z oferty: "klient musi podpisać umowę i wówczas są mu przedstawione wszystkie szczegóły". Również Tele2 złożyło odwołanie od decyzji UOKiK.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła także akcja promocyjna firmy Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii pojawiły się m.in. hasła: "Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł" oraz "Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł".

"Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu" - podał Urząd.

Rzeczniczka Polkomtela Elżbieta Ptaszyńska-Sadowska powiedziała PAP, że firma analizuje decyzję UOKiK.

UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy i stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK: Reklamy PTK Centertel, Polkomtela i Tele2 wprowadzały klientów w błąd

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!