PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

UOKiK ukarał dostawców internetu za niedozwolone zapisy w umowach

Autor: PAP
21-08-2009 16:30

Dwóch lokalnych dostawców usług internetowych ze Śląska ukarał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za stosowanie w umowach z klientami niedozwolonych - niekorzystnych dla nich - klauzul.

Chodziło m.in. o zapisy w umowach z klientami o braku odpowiedzialności finansowej przedsiębiorców wobec klientów, jeśli w ciągu miesiąca przerwy w łączności będą mniejsze niż np. 36 godzin lub trzy dni robocze. Jeden z dostawców zapisywał też w umowach, że wystarczająco poinformuje o zmianie ceny abonamentu, jeśli uczyni to - zamiast na piśmie - na swojej stronie internetowej.
Jak poinformowała PAP w piątek Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK, za naruszenie interesów konsumentów prezes Urzędu nałożyła na zabrzańską firmę S-COM karę w wysokości 2615 zł, natomiast kara dla bytomskiej firmy Inter-PC wyniosła 2854 zł.

Ukarany dostawca internetu z Zabrza zapisał w umowie m.in., że nie odpowiada finansowo wobec klientów za przerwy trwające w ciągu miesiąca łącznie krócej niż 36 godzin. UOKiK nakładając za to karę podkreślił m.in., że w takich sytuacjach przedsiębiorca pobiera opłatę także za czas, w którym faktycznie nie wykonuje określonej w umowie usługi.

Inne postanowienie przyznawało zabrzańskiemu dostawcy internetu prawo do rozwiązania umowy i odłączenia od sieci w razie, gdyby klient spóźniał się z zapłatą, a jego klienci zostali przy tym pozbawieni prawa do jakichkolwiek roszczeń z tytułu wniesionych opłat - nawet w przypadku, gdyby należał im się ich zwrot.

Dostawca internetu z Bytomia zapisał natomiast w swoich umowach, m.in. brak własnej odpowiedzialności za przerwy w łączności trwające łącznie krócej niż trzy dni robocze. Zaznaczył też, że o zmianie ceny abonamentu będzie informował jedynie na swojej stronie internetowej.

Według UOKiK, taki sposób informowania nie gwarantuje, że klienci dowiedzą się o zmianach - informacje tego typu powinni więc otrzymywać na piśmie. Urząd podkreślił także, że zmiana ceny usługi, jest jedną ze zmian istotnych warunków umowy - klient powinien mieć więc w takiej sytuacji zapewnione prawo do jej wypowiedzenia.

Zakwestionowane postanowienia znajdują się w tzw. rejestrze klauzul niedozwolonych. Jeśli przedsiębiorcy mimo to je stosują, UOKiK może wszcząć postępowanie i ew. nałożyć na nich karę w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. Obecnie w rejestrze zawierającym ponad 1650 niedozwolonych klauzul, 90 dotyczy bezpośrednio usług internetowych.

Według informacji Majchrzak, bytomski przedsiębiorca zaprzestał już stosowania wszystkich niedozwolonych klauzul. Dostawca z Zabrza nie zrezygnował w toku trwania postępowania m.in. z zapisywania w umowie limitu czasu, od którego odpowiada za przerwy w łączności. Od nałożonej na niego kary przysługuje mu jeszcze odwołanie.

Jak poinformował PAP w piątek właściciel firmy S-COM, nie zamierza odwoływać się od nałożonej nań kary, mimo że - jak mówi - wbrew twierdzeniu Urzędu, zastosował się do wszystkich wskazań i sugestii, m.in. nie zamieszcza już w umowach klauzuli limitu czasu, od którego odpowiada finansowo za przerwy w łączności. Karę zapłaci, ponieważ niewiele przewyższa ona opłatę za jej zaskarżenie, wiążące się dodatkowo ze skomplikowaną procedurą, której chce uniknąć.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


47 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP