XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UOKiK wszczął postępowanie wobec Samsunga

UOKiK wszczął postępowanie wobec Samsunga
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska - poinformował UOKiK. Spółka w reklamie mogła błędnie sugerować, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji.

Urząd przypomniał, że trwa w Polsce proces cyfryzacji telewizji naziemnej, czyli zastępowania tradycyjnego nadawania analogowego sygnałem cyfrowym. W związku z tym Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało kampanię reklamową, która wyjaśnia, na czym polega ten proces. Urząd zaznaczył, że również wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji.

"W ostatnich dniach Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska. Spółka w przekazie reklamowym zawarła wiele elementów naśladujących spoty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Urząd sprawdzi czy reklama wprowadzała konsumentów w błąd poprzez sugerowanie, że jest częścią kampanii społecznej. W efekcie konsumenci mogą zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji" - poinformował w poniedziałek Urząd.

UOKiK podał, że postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów powinno zakończyć się w terminie dwóch, a w sprawach szczególnie skomplikowanych trzech miesięcy od daty jego wszczęcia. W przypadku potwierdzenia się zarzutów Urzędu, przedsiębiorcy grozi kara finansowa - w maksymalnej wysokości do 10 proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Urząd poinformował, że działania kontrolne dot. procesu cyfryzacji prowadzi na zlecenie UOKiK również Inspekcja Handlowa.

"Cyfryzacja oznacza bowiem dodatkowe obowiązki dla sprzedawców odbiorników. Jeżeli posiadają w ofercie telewizor lub dekoder nieprzystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej powinni o tym zawiadomić kupującego, i odebrać od niego pisemne potwierdzenie, że został on o tym poinformowany. W przypadku sklepów internetowych, nabywca musi, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, otrzymać informację, że odbiornik nie jest przystosowany do odbioru telewizji cyfrowej - czytamy w komunikacie. Ponadto - jak zauważa UOKiK - w sklepach, w widocznym miejscu powinna znaleźć się informacja, że jedynie odpowiednie odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.

Zgodnie z prawem za niedopełnienie obowiązków informacyjnych sprzedawcy grozi kara od tysiąca do 50 tys. zł. Inspekcja Handlowa na bieżąco przeprowadza kontrole przestrzegania tych przepisów. Rozpoczęły się one pod koniec 2011 r. Do końca listopada 2012 r. skontrolowanych zostało 463 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 33 z nich (7,1 proc.). Dotyczyły one zarówno braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK wszczął postępowanie wobec Samsunga

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!