XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

UOKiK zarzuca operatorom komórkowym nadużycia

UOKiK zarzuca operatorom komórkowym nadużycia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zarzuca operatorom telefonii komórkowej nieprawidłowości w umowach zawieranych z klientami. Zastrzeżenia budzą m.in. zapisy w cennikach i zbyt wysokie opłaty pobierane za zmianę taryfy.

Prezes Urzędu Marek Niechciał poinformował, że wielu operatorów zamieszcza istotne warunki kontraktu w cennikach, zamiast w regulaminach. Każda zmiana regulaminu - jak wyjaśnił - wymaga akceptacji klienta, natomiast w przypadku cennika nie jest ona potrzebna. Zdaniem prezesa UOKiK, taka praktyka operatorów jest niekorzystna dla konsumentów.

Niechciał poinformował, że firmy telekomunikacyjne zastrzegają sobie prawo do natychmiastowego wypowiadania umów z konsumentami, jednak "w drugą stronę takiej ochrony praw konsumentom się nie przyznaje". Jego zdaniem, takie postanowienia są sprzeczne z przepisami kodeksu cywilnego.

Urząd kwestionuje również wysokość opłaty pobieranej za zmianę taryfy, w zależności od posiadanego abonamentu. Zdaniem prezesa UOKiK, opłaty te są zbyt wysokie i "nieuzasadnione ekonomicznie".

Zastrzeżenia Urzędu budzi też wysokość pobieranej przez operatorów opłaty (610 zł) za zdjęcie blokady SIM-lock w aparacie telefonicznym. Blokada ta uniemożliwia korzystanie z usług telekomunikacyjnych innego operatora. Według prezesa, wysokość opłaty jest zbyt wygórowana.

UOKiK podkreśla, że abonenci mają problemy z dochodzeniem swoich roszczeń w przypadku zakupu wadliwego telefonu. Konsumenci nie wiedzą na przykład, do kogo należy się zwrócić z reklamacją, a - jak podkreśla Urząd - sytuację tę wykorzystują sprzedawcy, przerzucając odpowiedzialność na kontrahentów.

Zdaniem UOKiK, konsumenci nie są też rzetelnie informowani o konsekwencjach wynikających z używania polskich znaków w wiadomościach tekstowych (sms). UOKiK wyjaśnia, że znaki te zajmują więcej miejsca, co powoduje konieczność wysyłania większej liczby smsów i ponoszenia wyższych kosztów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: UOKiK zarzuca operatorom komórkowym nadużycia

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!