Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Upadek światowego potentata IT

Autor: wnp.pl (Dariusz Ciepiela)
27-06-2008 10:33
Upadek światowego potentata IT

Firma Maxdata AG, jeden z największych wytwórców i dostawców sprzętu IT w Europie i na świecie, poinformowała, że jej zarząd zgłosił w ostatnich dniach czerwca wniosek o upadłość w związku z utratą płynności.

Z komunikatu Maxdata AG wynika, że wniosek o upadłość dotyczy także spółek zależnych oraz spółek-córek za granicą (oprócz spółek handlowych w Holandii i Szwajcarii).
Zajmując liczące się miejsce wśród dostawców sprzętu komputerowego (zwłaszcza w Europie), firma kierowała swoją ofertę do wszystkich sektorów rynku – użytkowników indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw, jak i do dużych koncernów. Na rynku konsumenckim dysponowała m.in. dobrze rozpoznawalną, także w Polsce, marką produktów „Belinea”.

Jako uzasadnienie utraty płynności spółka podaje m.in. trudną sytuację na rynku producentów sprzętu komputerowego. Spadająca w ostatnich latach rentowność branży IT oraz coraz większa konkurencja powodują, że walka o rynek prowadzi do drastycznej wojny cenowej m.in. w segmencie monitorów. W efekcie nawet tak duzi gracze jak Maxdata nie są w stanie ponosić długotrwałych strat. W Maxdata pomimo zauważalnych efektów redukcji kosztów i innych prób zmniejszania strat (m.in. zmiany w zarządzie), nie udało się w pełni zrekompensować spadku obrotów ani braku rentowności.

Rynek elektroniki użytkowej, obejmujący oprócz sprzętu komputerowego także produkty hi-fi i wideo, ucierpiał na początku naszej dekady po pęknięciu bańki internetowej. Pojawienie się na masową skalę nowych technologii, m.in. takich jak: przenośne odtwarzacze muzyczne, ekrany LCD, fotografia cyfrowa, system nawigacji GPS pozwoliło branży zwiększać obroty od 2004 roku. Jednak w ostatnich latach towarzyszy temu silna erozja cenowa.

- Rosnąca konkurencja, m.in. na skutek wzrostu produkcji w Chinach i innych krajach regionu gwarantujących niskie koszty produkcji oraz związany z tym „wysyp” tanich marek elektroniki użytkowej, stawiają producentów w trudnej sytuacji. Wiodące marki z wojny cenowej mogą wyjść zwycięsko poprzez jeszcze większą innowacyjność swoich produktów. Wymaga to przeznaczania coraz większych sum na rozwój i badania, co wymusza alianse nawet największych graczy, o czym świadczy współpraca Sony z Samsungiem czy alians Pioneera z Sharpem - mówi Tomasz Starus, dyrektor działu oceny ryzyka w Euler Hermes.

Wartość rynku elektroniki użytkowej wzrośnie w tym roku o ok. 8 proc. w skali światowej, osiągając w 2008 wartość 350 mld USD. Wiodącym rynkiem pozostają wciąż Stany Zjednoczone, dlatego sytuacja w tym kraju jest szczególnie istotna dla całej branży. Mimo wzrostu całości rynku, poprawa sytuacji producentów nie jest wcale powszechna. Firmy muszą radzić sobie ze wspomnianym spadkiem cen, zwiększeniem rywalizacji oraz rosnącymi kosztami rozwoju.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP