W 2014 r. rynek usług w chmurze należał do najbardziej dynamicznie rosnących obszarów II, wzrósł blisko 7 razy szybciej niż rynek tradycyjnych usług IT - wynika z najnowszego raportu firmy analitycznej IDC.
Szybki wzrost wartości nie oznacza wcale, że rynek chmury obliczeniowej jest rynkiem łatwym. Obecni są na nim zarówno globalni dostawcy chmury, firmy technologiczne, lokalni integratorzy, firmy telekomunikacyjne, jak i operatorzy data center. Ta różnorodność działających na rynku podmiotów stanowi duże wyzwanie zarówno dla dostawców, którzy często są zmuszeni zrewidować swoją dotychczasową opinię o konkurencji, jak i dla klientów, którzy podejmując decyzje o korzystaniu z chmury muszą mierzyć się z trudnym zadaniem wyboru najlepszego dostawcy.
Rynek rozwiązań chmurowych w Polsce jest zdominowany przez chmurę publiczną, która stanowi blisko 75 proc. rynku i rośnie nieco szybciej niż cały rynek cloud computingu. Rynek chmury prywatnej stanowił jedną czwartą rynku usług w chmurze i rozwijał się w ubiegłym roku znacznie wolniej. Jest to związane z mniejszą liczbą dostawców takich rozwiązań - w porównaniu z liczbą dostawców chmury publicznej - a także większą skłonnością klientów do samodzielnego realizowania projektów w obszarze chmury prywatnej. Najwięcej przychodów generuje oprogramowanie w modelu SaaS (62 proc.), nieco mniejszy udział mają usługi IaaS (28 proc.) oraz PaaS (10 proc.).
Jak wynika z analiz IDC, skłonność do korzystania z chmury obliczeniowej w Polsce w niewielkim stopniu jest zależna od wielkości firmy czy branży w jakiej ona działa. Dużo istotniejsze jest nowoczesne podejście do korzystania z IT i zrozumienie, że chmura może być narzędziem wspierającym działania biznesowe. Sukces odnoszą ci dostawcy, którzy potrafią zidentyfikować takich klientów lub zaproponować im rozwiązania bezpośrednio przekładające się na usprawnienie biznesu.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że w najbliższej przyszłości, w miarę rozwoju rynku, coraz mniej ważne będą usługi chmurowe jako takie. Rosła będzie potrzeba wykorzystania chmury jako platformy wspierającej rozwój nowych rozwiązań IT łączących analitykę/Big Data, mobilność i media społecznościowe - to, co IDC określa mianem Trzeciej Platformy IT. Dostawcy rozwiązań będą musieli przygotować się do oferowania czegoś więcej niż infrastruktura czy oprogramowanie w chmurze, co od wielu będzie wymagało inwestycji w nowe obszary, często wykraczające poza czyste IT.
Na rynku chmury widać zmianę jaka dokonuje się w zakupach IT po stronie klienta. Według prognoz IDC, na świecie do końca 2016 roku, działy biznesowe będą bezpośrednio zaangażowane w ponad 80 proc. nowych inicjatyw IT. W Polsce ten wskaźnik może być niższy, ale liczba projektów inicjowanych, a często w pewnym zakresie zarządzanych przez działy biznesowe, będzie szybko rosła. Według prognoz firmy w roku 2019 wartość rynku usług w chmurze - prywatnej i publicznej - przekroczy w Polsce 450 mln dol., co stanowić będzie ok. 11 proc. całego rynku usług IT w Polsce. To o 7 punktów procentowych więcej niż obecnie.