W 2012 r. 12 mln Polaków będzie miało dostęp do telewizji mobilnej

W 2012 r. 12 mln Polaków będzie miało dostęp do telewizji mobilnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2012 r. telewizję mobilną będzie mogło oglądać 12 mln Polaków. "Cały czas stawiamy nowe nadajniki" - poinformował Jerzy Cegliński, wiceprezes spółki Info-TV-FM, która jest operatorem usługi.

Spółka jednak jak dotąd nie podpisała z żadnym z dużych operatorów komórkowych umowy na detaliczną sprzedaż usługi. Na uruchomienie telewizji w telefonach komórkowych firma wydała ponad 20 mln zł, a wartość inwestycji szacowana jest przez nią na 100 mln zł.

W Warszawie hurtowo (w ofercie dla detalistów, np. dla operatorów komórkowych, którzy płacąc Info-TV-FM będą mogli sprzedawać usługę w telefonach komórkowych) telewizja mobilna została uruchomiona we wrześniu 2009 r., a obecnie działa również w Poznaniu, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Katowicach, Słupsku, Gorzowie, Zielonej Górze i Elblągu. Do końca 2011 roku ma objąć swoim zasięgiem 31 miast. Na razie można oglądać ją za darmo, w telefonach wyposażonych w tzw. tuner DVB-H. Darmowo do czasu, gdy Info-TV-FM podpisze umowy z detalistami.

"W tej chwili w zasięgu usługi jest ponad 5 mln osób. Ponieważ planujemy uruchomienie usługi na terenie Śląska, (...) wkrótce w zasięgu będzie ponad 7 mln osób" - powiedział Cegliński.

Firma od czasu uruchomienia usługi nie podpisała jednak umowy z żadnym z dużych operatorów komórkowych.

Jak powiedział na konferencji prezes NFI Magna Polonia Albert Kuźmicz - funduszu, który jest właścicielem Info-TV-FM - negocjacje z operatorami (z wyjątkiem Polkomtela, który wycofał się z rozmów) zostały chwilowo zawieszone. Wyjaśnił, że ma to związek z rozpoczętą w grudniu kontrolą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który sprawdza, czy na rynku telewizji mobilnej nie doszło do zawarcia nielegalnego porozumienia oraz naruszenia zasad konkurencji. UOKiK wszczął kontrolę w Polkomtel, PTC, P4, Info-TV-FM oraz NFI Magna Polonia.

"Czekamy na wyjaśnienie tej sprawy" - podkreślił Kuźmicz. Dodał jednak, że szanse na podpisanie umowy w pierwszej połowie br. "są bardzo duże". "Usługa jest ciekawa, więc nie widzę powodu, dla którego taka umowa nie miałby być podpisana" - podkreślił. Powiedział też, że spodziewa się, iż usługa w sprzedaży detalicznej pojawi się we wrześniu br.

Pomimo braku umowy z dużymi operatorami komórkowymi, operator telewizji mobilnej rozpoczął program pilotażowy w Warszawie i Poznaniu - wraz z Canal+, TVN, CenterNetem, Vectrą i Ineą. Jego celem jest poznanie opinii użytkowników na temat usługi, określenie ich oczekiwań, a w przyszłości pomoc w budowaniu oferty detalicznej.

W telewizji mobilnej można obecnie oglądać programy, m.in. TVN, TVN24, Polsat, Polsat Sport MiniMini, ZigZap, TVP, PULS, TV Silesia, Kino Polska oraz słuchać programów radiowych: TOK FM, Roxy FM, Radio Złote Przeboje, Radio OKO, Radio RAM, RMF FM i Radio ZET. Kuźmicz zaznaczył, że obecnie trwają negocjacje z kolejnymi nadawcami i "w najbliższym czasie" oferta zostanie uzupełnione o nowe kanały.

Na poniedziałkowej konferencji przedstawione zostały też wyniki badania marketingowego GfK Polonia, przeprowadzonego podczas programu pilotażowego w Warszawie. 75 proc. ankietowanych zadeklarowała chęć oglądania telewizji mobilnej w abonamencie za 10 zł miesięcznie. Zakupem usługi za 15 zł miesięcznie zainteresowanych było 59 proc. osób biorących udział w badaniu.

Średnia ocena telewizji mobilnej w skali od 1 do 6 wyniosła 5,1. Badani wskazywali, że chętnie wybieraliby samodzielnie kanały w pakiecie, nawet za dodatkową opłatą. 71 proc. ankietowanych byłaby skłonna zapłacić 2 zł za dodatkowy kanał, a 46 proc. zapłaciłoby 5 zł za taką możliwość.

Podczas 16-dniowego testu telewizji mobilnej (100 osób o dochodach netto powyżej 3 tys. zł, badani otrzymali telefon, dzięki któremu mogli oglądać tv), średni czas korzystania z usługi wyniósł 107 minut dziennie. 86 proc. badanych przynajmniej raz korzystała z telewizji mobilnej w domu.

Cegliński zaznaczył, że wyniki badania dot. zainteresowania usługą nie uwzględniają Euro 2012. "Jak wiadomo, tego typu wielkie wydarzenia sportowo-marketingowe mają istotny wpływ, mogą zwielokrotnić popyt na usługi. My będziemy na to gotowi, dlatego że w 2011 roku w zasięgu usługi będą znajdowały się miasta i ponad 12 mln osób będzie miało możliwość odbioru programów telewizji mobilnej" - powiedział.

Spółka Info-TV-FM w marcu 2009 r. wygrała konkurs Urzędu Komunikacji Elektronicznej na operatora telewizji mobilnej. Jest operatorem telekomunikacyjnym z Zamościa, zajmującym się m.in. emisją programów radiowych i telewizyjnych. Buduje maszty i wieże telekomunikacyjne oraz udostępnia własną infrastrukturę nadawczą operatorom telefonii komórkowej.

Konkurs UKE przegrała spółka Mobile TV. Utworzona została w grudniu 2008 r. przez czterech operatorów komórkowych: Polkomtel (Plus), PTK Centertel (Orange), Polską Telefonię Cyfrową (Era) i P4 (Play). Zgodnie z decyzją rezerwacyjną, w 2010 r. Info-TV-FM zasięgiem telewizji mobilnej musi objąć: Katowice, Łódź, Gdańsk, Kraków, Chorzów, Wrocław, Poznań, Szczecin, Bydgoszcz, Legnicę, Gorzów Wlkp., Opole, Tarnów, Bielsko-Białą, Radom, Olsztyn, Rzeszów, Toruń, Kielce, Częstochowę i Białystok.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!