W 2021 wartość sektora mediów i rozrywki w Polsce sięgnie 11,5 mld dol.

W 2021 wartość sektora mediów i rozrywki w Polsce sięgnie 11,5 mld dol.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rynek mediów i rozrywki w Polsce będzie się rozwijać w tempie 3,3 proc., by w 2021 r. osiągnąć wartość niemal 11,5 mld dol. – wynika z opublikowanego we wtorek raportu firmy doradczej PwC.

  • Rok 2017 ma być przełomowy m.in. dla rynku reklamy. Wynika to z niemal dwukrotnie szybszego rozwoju promocji internetowej - zwłaszcza mobilnej.  Podobne tendencje występują na polskim rynku wideo.
  • Trend spadkowy utrzyma się w sektorze polskiej prasy codziennej doświadczającej odpływu czytelników do internetu.
  • PwC prognozuje również rosnące znaczenie portali internetowych należących do magazynów wobec malejącej wartości rynku czasopism w Polsce.
  • W tym roku analitycy po raz pierwszy oszacowali także wartość branży e-sportu.

Jak wynika z raportu PwC "Perspektywy rozwoju branży rozrywki i mediów w Polsce 2017-2021" (Entertainment and Media Outlook), średnie tempo rozwoju rynku mediów i rozrywki na świecie w perspektywie kolejnych pięciu lat wyniesie 4,2 proc. W Polsce wzrost będzie poniżej tego poziomu - średniorocznie osiągnie poziom 3,34 proc., zaś przychody sektora w 2021 roku wyniosą 11,47 mld dol. (wobec 10 mld dol. w 2017 r.).

- Transformacja cyfrowa i związane z nią konsekwencje nie omijają branży mediów i rozrywki. Dotyczy to przede wszystkim zmieniających się potrzeb i przyzwyczajeń konsumentów - mówi prezes PwC Polska Adam Krasoń. Wskazuje na "nowe pokolenie tzw. digital natives, od początku przyzwyczajone do korzystania z technologii cyfrowych", którego rosnący wpływ wymusza zmianę lub stworzenie nowych modeli biznesowych.

Rok 2017 ma być przełomowy m.in. dla rynku reklamy. Pod jego koniec wydatki na reklamę internetową w Polsce (szacowane na 838 mln dol.) mogą przekroczyć nakłady na reklamę telewizyjną (896 mln w ubiegłym roku). Wynika to z niemal dwukrotnie szybszego rozwoju promocji internetowej - zwłaszcza mobilnej. Według prognoz PwC w 2021 r. cały segment osiągnie wartość 1,5 mld dol. w porównaniu do 932 mln dol. prognozowanych dla reklamy telewizyjnej.

Podobne tendencje występują na polskim rynku wideo. Ze względu na kurczenie się rynku sprzedaży i wypożyczania płyt DVD oraz Blu-ray przy równoczesnym rozwoju segmentu wideo w internecie (nawet hamowanego przez piractwo), w 2017 r. przychody z wideo w sieci po raz pierwszy przewyższą przychody z wideo domowego na nośnikach fizycznych (104 mln dol. wobec 98 mln dol.). W 2021 polski segment wideo w internecie ma być wart 157 mln dol.

Zgodnie z raportem krajowy rynek płatnej telewizji (docierającej do ponad 70 proc. gospodarstw domowych) cechuje "duża dojrzałość i nasycenie", co ma się przekładać na powolny wzrost i przesunięcie starań operatorów z pozyskiwania nowych klientów na zwiększanie przychodów z istniejących. Dzięki tym działaniom w 2021 r. ich wpływy mając osiągnąć pułap 1,75 mld dol. (wobec 1,72 mld obecnie).

Jednocześnie maleje zasięg telewizyjnych sieci satelitarnych, które do 2021 roku mają docierać do 5,8 mln gospodarstw (w porównaniu do 5,93 mln obecnie); utrzymają jednak przewagę nad sieciami kablowymi. Na znaczeniu zyskuje natomiast technologia IPTV (przesyłania sygnału telewizyjnego za pośrednictwem internetu) - w 2021 roku z tego rodzaju rozwiązań korzystać będzie ponad 611 tys. abonentów.

Trend spadkowy utrzyma się w sektorze polskiej prasy codziennej doświadczającej odpływu czytelników do internetu. Przychody tego sektora skurczą się z 377 mln dol. w 2016 roku do 346 mln dol. w 2021. PwC szacuje, że do tego czasu rosnące przychody z płatnego dostępu do artykułów w wersji cyfrowej sięgną 25 proc. nakładu papierowego.

PwC prognozuje również rosnące znaczenie portali internetowych należących do magazynów wobec malejącej wartości rynku czasopism w Polsce - 433 mln dol. wartości w 2016 do 418 mln dol. w 2021. Przychód z nakładu cyfrowego pozostanie ograniczony i nie przekroczy 8,4 proc. w przypadku czasopism konsumenckich, a przychody z reklam spadną z 77 mln w 2016 do 49 mln w 2021.

W tegorocznym raporcie PwC po raz pierwszy przeanalizowano również branżę sportów elektronicznych (e-sportu), szybko przechodzącą ewolucję od hobby do dziedziny przypominającej sporty tradycyjne. Według szacunków PwC między 2012 r. i 2021 r. wartość 10 kluczowych rynków e-sportów zwiększy się ponad dwudziestokrotnie i osiągnie wartość 874 mln dol., z czego 16 mln dol. w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (z Polską jako czołowym rynkiem).

"Entertainment and Media Outlook" to doroczny raport działającej w 157 krajach świata sieci firm PwC. Podstawą raportu jest analiza oraz pięcioletnia prognoza branży mediów i rozrywki w podziale na 17 segmentów. Rynek polski jest jednym z 54 rynków krajowych ujętych w raporcie obejmującym również perspektywę globalną.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W 2021 wartość sektora mediów i rozrywki w Polsce sięgnie 11,5 mld dol.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!