W Chinach e-handel wypiera tradycyjną sprzedaż

W Chinach e-handel wypiera tradycyjną sprzedaż
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Obroty dwóch największych chińskich portali handlowych Tmall.com i Taobao.com wzrosły do 1 bln juanów (160 mld dol.) przez pierwszych 11 miesięcy tego roku. Jak wskazują badania Euromonitora, w 2015 r. Tmall stanie się liderem światowej e-sprzedaży.

Z danych firmy konsultingowej Euromonitor wynika, że Tmall, który należy do giganta e-sprzedaży o zasięgu międzynarodowym, czyli Alibaba Group Holding, w 2017 r. osiągnie obroty w wysokości 120 mld dol. Dotychczasowy lider Amazon, osiągnie wynik około 100 mld dol.

Według prognoz Alibaby, rynek internetowy w roku 2013 zbliży się do wartości 1,5 bln juanów, a liczba użytkowników z obecnych 193 mln w 2015 r. wzrośnie do 350 mln.

Podobne są przewidywania chińskiego rządu, który po raz pierwszy ujął e-handel w planie pięcioletnim. Według statystyk rządowych w latach 2010 - 2015 wartość tego rynku wzrośnie czterokrotnie i wyniesie na koniec pięciolatki 2,9 bln dol., co będzie stanowiło 9 proc. całkowitego handlu detalicznego. Na koniec 2011 r. udział handlu internetowego wynosił 5 proc.

Zdaniem analityków Alibaby prognozy rządowe są realne, bowiem tylko na dwóch portalach Tmall i Taobao zamieszczonych jest średnio 800 mln ofert, a strony te odwiedza dziennie 60 mln klientów. Średnio co minutę na samym Taobao sprzedawane jest 48 tys. przedmiotów.

11 listopada, w czasie popularnego już w Chinach dnia promocyjnej sprzedaży internetowej - tak zwanego "Singles Day", kiedy stosowane są obniżki nawet do 70 proc, w całym kraju sprzedano towary za 19,1 mld juanów (3,06 mld dol.). Obroty były dwukrotnie wyższe niż w czasie podobnego wydarzenia w USA, które nazywane jest "Cyber Monday".

Dla porównania w czasie chińskiego 7-dniowego święta narodowego (30 października - 6 listopada) w Szanghaju 5 tys. sklepów prowadziło wielką wyprzedaż, której obroty wyniosły 6,4 mld juanów, czyli dużo poniżej połowy jednego dnia wyprzedaży internetowej 11 listopada.

"To prawdziwa rewolucja systemu sprzedaży detalicznej" - powiedział agencji Xinhua prezes Analysys International Yang Bin. "E-rynek jest poważnym wyzwaniem dla handlu tradycyjnego, ale napędza również koniunkturę i kreuje nowe miejsca pracy" - dodał.

Oprócz niewątpliwych zalet w postaci niskich cen, handel internetowy niesie z sobą wiele zagrożeń. Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego (CSHE) ponad jedna trzecia klientów wyprzedaży listopadowych została oszukana przez sprzedawców na 4,7 mld dol.

Według CSHE w samym listopadzie zanotowano 8 tys. 160 skarg konsumenckich na sprzedawców internetowych, z czego 54,3 proc. stanowiły oskarżenia o błędny opis towaru, sfałszowane faktury i opóźnienia w dostawach.

Dyrektor CSHE, Cao Lei wskazał, że "obecnie większość (e-handlowców - PAP) skupia się na obniżeniu ceny, zamiast budować swoją markę i dbać o jakość usług". "To psuje wizerunek chińskiego handlu internetowego. Dlatego konieczne jest szybkie wprowadzenie rozwiązań legislacyjnych, które uporządkowałyby tę branżę" - dodał.

Ostatnio Tmall, aby udostępnić rynek chiński klientom zagranicznym, bez konieczności zakładania konta bankowego, podpisał umowę z siecią 900 sklepów 7-Eleven z Hongkongu na sprzedaż kuponów o wartości 100 i 1000 juanów (15, 159 dol.), uprawniających do zakupu w sieci handlowej portalu.

Dyrektor sprzedaży zagranicznej Tmall Daphne Lee powiedziała agencji Xinhua, że tą drogą Tmall zdobył 1,2 mln klientów w Hongkongu i około 0,5 mln na Taiwanie, a kolejnym krokiem będzie promocja usług w Singapurze i w Malezji.

"Najczęściej kupowanymi towarami są: damska odzież, buty, torebki i akcesoria. Kupony to niedrogi sposób, żeby zachęcić klientów zagranicznych do zakupów na wewnętrznym rynku chińskim" - dodała.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W Chinach e-handel wypiera tradycyjną sprzedaż

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!