W maju 2013 roku odsetek spamu w ruchu pocztowym zmniejszył się o 2,5 punktu procentowego i wynosił średnio 69,7 proc. - wynika z raportu firmy Kaspersky Lab produkującej programy antywirusowe. Najwięcej spamu pochodziło z Chin i Stanów Zjednoczonych.
Spamerzy najczęściej wykorzystywali święta narodowe oraz Dzień Matki i Dzień Pamięci - w celu reklamowania towarów i usług. Dzień Matki stanowi drugie po walentynkach święto najaktywniej wykorzystywane w wysyłkach spamowych, a ilość spamu dystrybuowanego za pośrednictwem "kwiatowych" programów partnerskich znacznie wzrasta w dniach i tygodniach poprzedzających tę datę.
Eksperci z Kaspersky Lab ostrzegają, że nie wszystkie z tych "świątecznych" wiadomości spamowych są nieszkodliwe - głównym celem spamerów mogą być osobiste dane użytkowników - w tym dane bankowe służące do przeprowadzenie transakcji przez internet. Przykładem są wysłane w maju fałszywe e-maile z działu obsługi klientów firmy Microsoft, których głównym celem była kradzież danych osobistych.
Wiadomości te, które na pierwszy rzut oka wydawały się pochodzić z domeny microsoft.com, informowały o planowanym zawieszeniu usługi "Microsoft Windows Records", wynikającym z tego, że użytkownik nie zainstalował aktualizacji rzekomo zalecanych we wcześniejszych wiadomościach. Odbiorcy zostali poinstruowani, że aby temu zapobiec, należy jak najszybciej kliknąć zawarty w e-mailu odsyłacz. Użytkownicy, którzy dali się nabrać na to oszustwo, zostali przekierowani na stronę specjalnej stworzoną stronę w celu kradzieży danych osobistych.
Jak wynika z raportu w maju szkodliwe załączniki zostały wykryte w 2,8 proc. e-maili, - co stanowi wzrost o 0,4 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Cyberprzestępcy próbując przekonać użytkowników, aby otworzyli załączniki, podrabiali legalne powiadomienia z popularnych serwisów internetowych, i firm kurierskich, takich jak Amazon, UPS czy Western Union.
Eksperci przewidują, dalszy wzrost fałszywych e-maili związanych z różnymi turystycznymi ofertami np. dotyczące atrakcyjnych wyjazdów, czy nie zwykle tanich noclegów hotelach. Specjaliści podkreślają, że wiadomości z atrakcyjnymi ofertami, w których pojawia się prośba o podanie lub potwierdzenie osobistych informacji powinny wzbudzić szczególną czujność. Najlepszy rozwiązaniem jest wtedy z kontaktować się osobiście z firmą, która przesłała nam taką ofertę.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: W kwietniu dostaliśmy mniej spamu w poczcie elektronicznej