W. Pawlak: technologia nie zastąpi dobrych kontaktów z ludźmi

W. Pawlak: technologia nie zastąpi dobrych kontaktów z ludźmi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wicepremier Waldemar Pawlak, znany ze swych zainteresowań nowymi technologami, powiedział PAP Life, że "innowacje wzbogacają nasze życie". Jednocześnie przestrzegł przed przywiązywaniem się do elektronicznych gadżetów i odgradzaniem się nimi od ludzi.

PAP Life: Podczas konkursu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego na najlepiej zaprojektowane produkty - Dobry Wzór 2011 - przyznawał pan własną nagrodę. Temat designu jest panu bliski?

Waldemar Pawlak: - Tak, ponieważ imponuje mi, że proste rzeczy znane nam od lat można przy odrobinie wyobraźni i pomysłowości przeobrazić. Podam przykład: w kuchniach w polskich domach mamy albo kuchenki gazowe, albo elektryczne i nikt do tej pory nie wpadł na to, że można te rozwiązania z sobą połączyć. Dlatego do nagrody w ramach konkursu Dobry Wzór 2011 wskazałem gazową płytę ceramiczną. Ten produkt pokazuje, jak ważne jest wychodzenie poza granice stereotypów. W dzisiejszym świecie od samego wyprodukowania ważniejsze jest wymyślanie, zaprojektowanie i ukształtowanie wzoru. Tu otwierają się perspektywy dla naszych polskich, rogatych charakterów, dzięki którym potrafimy wdrażać odlotowe pomysły.

Czy słowo design pojawia się już w polityce?

- W polityce większą karierę niż słowo design robi termin PR. Myślę, że przed designem jest jednak przyszłość. Wzornictwo powinno być ucieleśnieniem naszych marzeń i naszego spojrzenia na świat, a Polacy mogą tu naprawdę sporo osiągnąć. Zwłaszcza, jeśli zachowają świeżość spojrzenia.

Czy nasza prezydencja w Unii Europejskiej może wpłynąć na promocję polskiego wzornictwa w świecie?

- Może nie jest to ściśle sprawa samego wzornictwa, ale na przykład podczas ostatniej Rady Europejskiej zajmującej się energią zaprezentowaliśmy wyprodukowany w Polsce elektryczny autobus. Jest on bardzo ciekawie zaprojektowany i wykonany. Zachwyciliśmy zarówno nową technologią, jak i nowym wzornictwem. Niewątpliwie dla tego typu projektów jest to moment przełomowy, ponieważ samochody elektryczne już wkrótce zaczną wkraczać do naszego życia codziennego. O ile samochody osobowe to domena wielkich, światowych korporacji, to, jeśli chodzi o autobusy, firma Solaris jest dobrym, rodzimym przykładem marki, która pracuje w bardzo nowoczesny sposób. Kupuje komponenty od różnych dostawców i składa je w formy i rozwiązania, które zachwycają klientów i użytkowników.

A jak projektować, by sprzedawać na globalnych rynkach?

- Ważne, żeby patrzeć na wzornictwo nie tylko w kontekście uniwersalnego piękna, ale także odwołując się do kultury, tradycji i przeżyć. W różnych rejonach świata różne elementy będą różnie odbierane. Dlatego projektanci i producenci starają się zawsze zrozumieć ducha czasu, uchwycić dany moment, odwołać się do kultury. Myślę, że z jednej strony warto zachwycać się wzorami, które niosą ze sobą potencjał światowy, ale nie wolno zaniedbywać takich, które cieszą nas bardzo lokalnie, w miejscowym wymiarze. W globalnej wiosce ważne jest poczucie tożsamości i wyjątkowości. W tym obszarze wzornictwo ma bardzo wiele do zdziałania.

Jesteśmy na finiszu kampanii wyborczej. Wyborcy to także konsumenci. Czy politycy, tak jak produkty, mogą być lepiej lub gorzej zaprojektowani?

- Patrząc na wybory myślę, że mamy przerost formy nad treścią. Ważne, żebyśmy zachowali równowagę. Nie zawsze opakowanie odpowiada zawartości. Przy wyborach politycznych radzę oglądać produkt w całości - zarówno powierzchowność, ale też zajrzeć do środka, nacisnąć wszystkie guziki i przetestować wszystkie funkcjonalności.

Często widzimy pana z tabletem. Czy jest pan przywiązany do takich gadżetów?

- Nie, bo one bardzo szybko się zmieniają. Pamiętam, gdy na rynek wchodziły pierwsze urządzenia tego typu. Wówczas telefony komórkowe przypominały cegły. Dzisiaj telefon to często urządzenie mniejsze od pudełka zapałek o mocy obliczeniowej większej niż dawne komputery przemysłowe. Telefon służy mi także np. do słuchania muzyki. To fabryka multimedialna w porównaniu z tym, co było 10 lat temu i staram się wykorzystywać te funkcje. Warto próbować, jak działają takie urządzenia, bo to wnosi nową jakość do naszego życia, ale wartość mają również urządzenia i rzeczy z historią i tzw. duszą.

Dlaczego?

- Mają w sobie jakieś zaklęte emocje. To takie przedmioty, a nie nowe technologie, ubarwiają nasze życie. Nie wystarczy wszystko zoptymalizować od strony technologicznej i ekonomicznej - potrzeba też ducha i poczucia wyjątkowości. Dlatego nie przywiązujmy się do samej formy, ale bardziej do nowych rozwiązań, na przykład komunikacyjnych.

Jak w takim razie ocenia pan portale społecznościowe i komunikację za pośrednictwem nowych mediów?

- Nic nie zastąpi dobrych relacji między ludźmi. Technika czy sprzęt mogą ułatwiać kontakty, ale mogą mieć też dla tych relacji złe konsekwencje. Można o tym przeczytać u Zygmunta Baumana, który w książce "44 listy ze świata płynnej ponowoczesności" podkreśla, że kontakty, które tak łatwo zawiązuje się w sieci, równie łatwo, odpowiednim przyciskiem, usunąć. Jest więc to trochę inny świat - bardziej doraźny, chwilowy, a w naszym życiu potrzebne są prawdziwe przyjaźnie i relacje, które trwają dłużej niż naciśniecie kilku klawiszy. Wszystko jest dla ludzi i Facebook, i tablety, ale pamiętajmy, że to tylko narzędzia, które w ciekawy sposób mogą nam pomóc i ułatwić komunikację. A uczucia i realna bliskość wciąż zarezerwowane są dla kontaktów bez pośrednictwa komputerów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: W. Pawlak: technologia nie zastąpi dobrych kontaktów z ludźmi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!