PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W. Pawlak: technologia nie zastąpi dobrych kontaktów z ludźmi

Autor: PAP
22-09-2011 17:04
W. Pawlak: technologia nie zastąpi dobrych kontaktów z ludźmi
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Wicepremier Waldemar Pawlak, znany ze swych zainteresowań nowymi technologami, powiedział PAP Life, że "innowacje wzbogacają nasze życie". Jednocześnie przestrzegł przed przywiązywaniem się do elektronicznych gadżetów i odgradzaniem się nimi od ludzi.

PAP Life: Podczas konkursu Instytutu Wzornictwa Przemysłowego na najlepiej zaprojektowane produkty - Dobry Wzór 2011 - przyznawał pan własną nagrodę. Temat designu jest panu bliski?
Waldemar Pawlak: - Tak, ponieważ imponuje mi, że proste rzeczy znane nam od lat można przy odrobinie wyobraźni i pomysłowości przeobrazić. Podam przykład: w kuchniach w polskich domach mamy albo kuchenki gazowe, albo elektryczne i nikt do tej pory nie wpadł na to, że można te rozwiązania z sobą połączyć. Dlatego do nagrody w ramach konkursu Dobry Wzór 2011 wskazałem gazową płytę ceramiczną. Ten produkt pokazuje, jak ważne jest wychodzenie poza granice stereotypów. W dzisiejszym świecie od samego wyprodukowania ważniejsze jest wymyślanie, zaprojektowanie i ukształtowanie wzoru. Tu otwierają się perspektywy dla naszych polskich, rogatych charakterów, dzięki którym potrafimy wdrażać odlotowe pomysły.

Czy słowo design pojawia się już w polityce?

- W polityce większą karierę niż słowo design robi termin PR. Myślę, że przed designem jest jednak przyszłość. Wzornictwo powinno być ucieleśnieniem naszych marzeń i naszego spojrzenia na świat, a Polacy mogą tu naprawdę sporo osiągnąć. Zwłaszcza, jeśli zachowają świeżość spojrzenia.

Czy nasza prezydencja w Unii Europejskiej może wpłynąć na promocję polskiego wzornictwa w świecie?

- Może nie jest to ściśle sprawa samego wzornictwa, ale na przykład podczas ostatniej Rady Europejskiej zajmującej się energią zaprezentowaliśmy wyprodukowany w Polsce elektryczny autobus. Jest on bardzo ciekawie zaprojektowany i wykonany. Zachwyciliśmy zarówno nową technologią, jak i nowym wzornictwem. Niewątpliwie dla tego typu projektów jest to moment przełomowy, ponieważ samochody elektryczne już wkrótce zaczną wkraczać do naszego życia codziennego. O ile samochody osobowe to domena wielkich, światowych korporacji, to, jeśli chodzi o autobusy, firma Solaris jest dobrym, rodzimym przykładem marki, która pracuje w bardzo nowoczesny sposób. Kupuje komponenty od różnych dostawców i składa je w formy i rozwiązania, które zachwycają klientów i użytkowników.

A jak projektować, by sprzedawać na globalnych rynkach?

- Ważne, żeby patrzeć na wzornictwo nie tylko w kontekście uniwersalnego piękna, ale także odwołując się do kultury, tradycji i przeżyć. W różnych rejonach świata różne elementy będą różnie odbierane. Dlatego projektanci i producenci starają się zawsze zrozumieć ducha czasu, uchwycić dany moment, odwołać się do kultury. Myślę, że z jednej strony warto zachwycać się wzorami, które niosą ze sobą potencjał światowy, ale nie wolno zaniedbywać takich, które cieszą nas bardzo lokalnie, w miejscowym wymiarze. W globalnej wiosce ważne jest poczucie tożsamości i wyjątkowości. W tym obszarze wzornictwo ma bardzo wiele do zdziałania.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


48 460 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP