PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W Polsce nie przybywa już internautów

Autor: PAP
22-06-2016 12:31
W Polsce nie przybywa już internautów
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Z internetu przynajmniej raz w tygodniu korzysta ponad dwie trzecie dorosłych mieszkańców Polski (65 proc.), czyli w zasadzie tyle samo co rok wcześniej (64 proc.) i dwa lata temu (63 proc.) - wynika z ogłoszonego w środę badania CBOS.

Według CBOS wzrost liczby użytkowników internetu, bardzo dynamiczny w poprzedniej dekadzie, w zasadzie zastopował: w 2002 r. z internetu regularnie korzystało 17 proc. badanych, w 2006 r. - 31 proc., a 2010 r. 51 proc. Potem proces zaczął zdecydowanie spowalniać - w ciągu 5 lat pomiędzy 2011 i 2016 r. wzrost wyniósł już tylko 10 proc.
Wykluczenie cyfrowe niezmiennie dotyka przede wszystkim najstarszych: wśród osób powyżej 54 roku życia z internetu korzysta mniej niż połowa, a w grupie 65 lat i więcej - jedna czwarta. Dla porównania w grupie od 18 do 24 roku życia z internetu regularnie korzystają właściwie wszyscy respondenci CBOS w badaniu, a w grupie 25-34 - 94 proc.

Jak podano w komunikacie, o ile obecność młodych w internecie nie jest zdeterminowana poziomem ich wykształcenia, o tyle odgrywa ono pewną rolę w przypadku kształtowania się kompetencji cyfrowych starszych badanych: wśród osób z wyższym wykształceniem regularnie z sieci korzysta 94 proc., a z podstawowym 18 proc. badanych.

Autorzy badania zwracają też uwagę na dynamiczny wzrost popularności internetu mobilnego: z roku na rok coraz więcej osób korzysta z sieci bezprzewodowo, używając do tego urządzeń mobilnych (obecnie 86 proc. internautów).

Mimo tego z deklaracji badanych wynika, że przeciętny czas spędzany online wynosi 12 godzin tygodniowo i w zasadzie nie zmienia się w ostatnich latach.

Do najbardziej popularnych aktywności online należy korzystanie z serwisów społecznościowych (co zadeklarowało 67 proc. użytkowników) oraz usług bankowych (66 proc.). Powszechne jest także prowadzenie rozmów przez komunikatory i czaty (deklaruje je 56 proc. użytkowników), czytanie prasy (51 proc.), oglądanie telewizji, filmów i innych materiałów wideo (46 proc.), a także robienie zakupów (45 proc.).

Jeśli chodzi o zakupy w interncie, to przynajmniej raz zrobiła je ponad połowa ogółu dorosłych Polaków (53 proc., czyli 81 proc. użytkowników internetu), a sprzedała coś - jedna piąta (20 proc., czyli 31 proc. internautów). Od 2008 roku każda z tych grup zwiększyła się mniej więcej o połowę.

Według CBOS artykuły najchętniej kupowane za pośrednictwem sieci to przede wszystkim odzież i obuwie, a w dalszej kolejności zabawki i artykuły dziecięce, sprzęt elektroniczny, książki oraz kosmetyki. Stosunkowo popularnymi zakupami są także artykuły motoryzacyjne, bilety na samolot, pociąg lub autobus i sprzęt sportowy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 143 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

297 419 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP