Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

W polskich szkołach komputer wciąż dodatkiem do nauczania

Autor: PAP
02-04-2014 16:52
W polskich szkołach komputer wciąż dodatkiem do nauczania
Fot. PTWP

W niektórych szkołach podłączenie szybkiego łącza internetowego jest zbyt kosztowne, w innych są problemy z siecią Wi-Fi, a nauczyciele używają technologii informacyjno-komunikacyjnych jako dodatek do tradycyjnego nauczania - wynika ze sprawozdania z pilotażu programu "Cyfrowa szkoła".

Sprawozdanie z pilotażu rząd przyjął na początku marca. W czwartek na posiedzeniu sejmowych Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Innowacyjności i Nowych Technologii informację na temat stanu realizacji programu rządowego "Cyfrowa Szkoła" oraz wyników pilotażu programu ma przedstawić MEN.
"Cyfrowa szkoła" jest kompleksowym programem, którego celem jest cyfryzacja wszystkich polskich szkół. Składa się on z czterech elementów. Są to: e-uczeń, e-nauczyciel, który wykorzystuje na lekcji sprzęt multimedialny, e-szkoła wyposażona we właściwy sprzęt oraz e-podręcznik, czyli zasoby cyfrowe, z których uczniowie i nauczyciele mogą korzystać w szkole i w domu.

Pilotaż przeprowadzony został w IV klasach szkół podstawowych. Zgłosiło się do niego 1271 gmin, czyli 46 proc. uprawnionych do udziału w nim i 3517 szkół, czyli 29 proc. uprawnionych. Spośród nich zakwalifikowane zostały 402 szkoły podstawowe; 230 to szkoły z obszarów wiejskich, a 172 to szkoły miejskie, wśród nich 140 to szkoły małe do 100 uczniów, 165 to szkoły średnie - od 101 do 300 uczniów, a 97 to szkoły duże powyżej 300 uczniów. Otrzymały one dofinansowanie o łącznej wartości 44 mln zł na zakup sprzętu komputerowego.

Zgodnie za założeniami programu szkołom pozostawiono swobodę pod względem wyboru sprzętu, który miał zostać dla nich zakupiony. Najczęściej, zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów, wybierano laptopy, a w drugiej kolejności notebooki. Szkoły tylko sporadycznie decydowały się na komputery mniejsze (netbooki czy tablety), a gdy już tak robiły, to często wybierały je tylko dla uczniów. W części szkół zdecydowano się kupić dla uczniów urządzenia dwóch rodzajów.

Do 31 grudnia 2012 r. wybrany przez szkoły sprzęt został dostarczony, zintegrowany i uruchomiony w 399 szkołach. 78 proc. szkół wybrało wariant, w którym przenośne komputery dla uczniów są wykorzystywane w szkole, a 22 proc. wariant, w którym przenośne komputery dla uczniów są udostępniane uczniom klas IV do korzystania również w domu.

W ramach pilotażu przeprowadzono ponad 50 tys. lekcji. Badanie Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), które towarzyszyło pilotażowi, pokazało, że część nauczycieli ograniczała się do stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w podstawowym zakresie, jako dodatku do tradycyjnych metod nauczania. IBE zauważa, że przed rozpoczęciem szerokich działań na rzecz cyfryzacji szkół przydatne byłoby opracowanie i upowszechnienie materiału zawierającego propozycje kilku sposobów wykorzystania tych technologii podczas lekcji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 145 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP