Wartość Internetu rzeczy w Polsce przekroczyła już 1,5 mld dolarów

Wartość Internetu rzeczy w Polsce przekroczyła już 1,5 mld dolarów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wokół nas funkcjonuje Internet rzeczy, którego nie jesteśmy świadomi, a mimo tego jego wartość rynkowa przekroczyła już 1,5 mld dolarów w Polsce. Obecność takich urządzeń podłączonych do sieci spotykamy na każdym kroku.



Internet rzeczy to system, gdzie urządzenia są podłączone do Internetu i funkcjonują bez udziału człowieka. Jest to sieć sieci, gdzie wszystkie urządzenia działają autonomiczne i komunikują się same ze sobą. To równoległy świat – jak tłumaczy gość Polskiego Radia 24 Jarosław Smulski, analityk IDC.

Jakie zastosowanie ma to dla zwykłego konsumenta

- Z punktu widzenia rynku konsumenckiego, bardzo popularne są tzw. wearables – gadżety, które nosimy ze sobą. Działają one w pewnej części autonomicznie, porozumiewają się z innymi urządzeniami, które przesyłają informacje na przykład o pulsie, stanie zdrowia czy wynikach sportowych - dodaje.

- Jednak obecnie Internet rzeczy to rozwiązania popularne głównie w świecie biznesowym. Pozwalają one przesyłać krótkie informacje w różnych dziedzinach gospodarki. Na przykład, w transporcie popularne jest stosowanie niewielkich terminali, które dają możliwość śledzenia produktów i paczek - mówi ekspert.

Informowanie o potrzebie serwisowania

- Na przykładzie ekspresów do kawy, które często kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych. Te rozwiązania, Internetu rzeczy, są tam stosowane. Ekspres potrafi monitorować swój "stan zdrowia" i wysyłać informacje, o potrzebie akcji serwisowej z wyprzedzeniem, aby dana kawiarnia w pewnym momencie nie została pozbawiona ekspresu, gdyż dla kawiarni w modnym miejscu oznacza to olbrzymie straty - tłumaczy Jarosław Smulski.

- To nie są jednostkowe rozwiązania. Polski rynek Internetu rzeczy w chwili obecnej wart jest już około 1,5 mld dolarów. Widać, że są to rozwiązania już stosowane, ale często nie zdajemy sobie z tego sprawy, że to już funkcjonuje - dodaje.

Kto zyska na rozwoju internetu rzeczy

- Głównymi beneficjentami Internetu rzeczy będą konsumenci, użytkownicy. Niektóre rozwiązania są już wykorzystywane na typowo korporacyjnym polu, gdzie na telefon dostajemy spersonalizowane reklamy. Już dziś zastanawiamy się, jak uchronić się przed tzw. spamem informacji, gdyż za kilka lat, może okazać się, że wychodząc do sklepu jesteśmy bombardowani niechcianymi informacjami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wartość Internetu rzeczy w Polsce przekroczyła już 1,5 mld dolarów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!