Wiceminister cyfryzacji: doświadczenia z e-PUAPem pokazują, że nie wystarczy wydać 120 mln zł

Wiceminister cyfryzacji: doświadczenia z e-PUAPem pokazują, że nie wystarczy wydać 120 mln zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ludzie korzystają z tego, co jest łatwe, przyjemne, intuicyjne, co znają i co daje im korzyść, jakiś efekt. I takie mają być usługi administracji publicznej świadczone drogą elektroniczną - mówi w rozmowie z serwisem Portalsamorzadowy.pl Witold Kołodziejski, wiceminister cyfryzacji.

Doświadczenia z e-PUAPem pokazują, że nie wystarczy wydać 120 mln zł, żeby coś funkcjonowało, trzeba jeszcze zrobić to z głową – mówi serwisowi Portalsamorzadowy.pl Witold Kołodziejski, wiceminister cyfryzacji.

Trzeba spojrzeć, jak te usługi są oferowane, czy są proste, dostępne czy wreszcie są to te usługi, których ludzie potrzebują. Jeśli dziś na ePUAPie mamy usługę, która polega na tym, by sobie wydrukować formularz, to trochę za drogo to kosztowało…Skoro już jednak te 120 mln zostało wydane, trudno zrezygnować z całego projektu. Chcemy więc podzielić ePUAP na część administracyjną – obejmującą wymianę korespondencji między administracją, załatwianie spraw łączących różne urzędy administracji i na profil zaufany.

Profil zaufany ma być funkcjonalny, żeby nie trzeba było jeździć rejestrować się i potwierdzać swoją tożsamość do urzędu skarbowego, tylko żeby można było zrobić to w najprostszy możliwy sposób – przez konto bankowe(jak np. z wnioskami do 500+ ), swoje konto energetyczne, czy w kablówce.

Mając taki profil już możemy znacznie ułatwić korzystania z usług elektronicznych. Np. wypełniając PIT i podpisując go profilem zaufanym ePUAPu, nie ma potrzeby weryfikacji tożsamości, spisywania jakiś danych z poprzednich lat. Wtedy mamy skrzynkę elektroniczną, na którą trafia korespondencja urzędowa i nie musimy ganiać na pocztę, po kioskach ruchu za listem poleconym, z którego się dowiemy że otrzymamy 50 gr zwrotu z podatku.

Określiliśmy 25 najbardziej istotnych usług, które na portalu obywatel.gov.pl chcemy udostępnić, a te, które są dostępne chcemy poprawić – lepiej opisać, ułatwić. Ale też resort nie musi brać wszystkiego na siebie od początku do końca. Jeśli ktoś napisze aplikację ułatwiającą zapłatę np. podatku od nieruchomości czy innego, chętnie pomożemy mu to wprowadzić.

Zobacz, dlaczego urzędnicy nie garną się do sieci i dlaczego obywatele też jakoś niechętnie korzystają z ePUAP-u, w dalszej części rozmowy z wiceministrem cyfryzacji, Witoldem Kołodziejskim: Podzielimy ePUAP na część administracyjną i na profil zaufany
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wiceminister cyfryzacji: doświadczenia z e-PUAPem pokazują, że nie wystarczy wydać 120 mln zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!