Wiceprezes Nokii na Europę: wyścig dopiero się zaczął

Wiceprezes Nokii na Europę: wyścig dopiero się zaczął
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

- Stoimy przed najtrudniejszym wyzwaniem od dekady. Ale w spółce wieje wiatr odnowy - mówi "Gazecie" Victor Saeijs, wiceprezes europejskiego oddziału Nokii.

Gdyby dziś miał pan przekonywać akcjonariuszy i klientów, że wcale nie jest tak źle...

Victor Saeijs, wiceprezes Nokia Europe: Powiedziałbym, że wiatr odnowy wieje w Nokii. Ale też, że mimo nadchodzących zmian nadal stawiamy i będziemy stawiać na to, co robiliśmy od zawsze - tworzenie świetnych telefonów dla różnych grup konsumentów.

W smartfonach, najbardziej rentownej gałęzi, Nokia została z tyłu. W pierwszym kwartale 2011 r. sprzedało się ponad 50 mln smartfonów więcej niż rok temu. W tej "nadwyżce" Nokia odpowiada za niespełna cztery miliony komórek.

- To prawda, ale mówimy o wyścigu, który naszym zdaniem dopiero się zaczął. Karty nie zostały jeszcze rozdane, będziemy walczyć o odzyskanie pole position [w Formule 1 to pierwsza pozycja na starcie wyścigu].

Wiążąc się z Microsoftem i jego platformą Windows Phone 7 i rezygnując z dotychczasowego lidera Symbiana?

- Wierzymy, że połączenie silnych stron Microsoftu i Nokii - doświadczenia w grach (konsola Xbox) czy wyszukiwaniu (Bing), naszej nawigacji (Navteq) czy technologii przetwarzania obrazów - pozwoli na sukces.

Pytanie brzmi: kiedy?

- Pierwszy telefon Nokii z systemem Microsoftu pojawi się jeszcze pod koniec tego roku, do masowej sprzedaży trafi w 2012 r. Ale podkreślam - nie rezygnujemy z Symbiana, nadal będziemy go rozwijać, przejście na Windows Phone 7 nie będzie nagłym skokiem, tylko stopniową ewolucją.

A kiedy zmianę zobaczymy w wynikach spółki?

- Jesteśmy spółką giełdową, to nie jest kwestia, o której mogę w tej chwili rozmawiać. Ale chcę podkreślić, że wspomniana współpraca z Microsoftem to tylko jeden z trzech filarów strategii. Drugi filar: nadal będziemy rozwijać całą serię nieco mniej zaawansowanych telefonów (tzw. feature phones). Wbrew pozorom tu też jest pole do innowacji, a w tej chwili to znacznie większy rynek niż smartfony.

A trzeci filar?

- Pracujemy nad tym, co w przyszłości może być następnym krokiem milowym w branży. Ale nie patrzymy na to, co oferują dziś konkurenci, by ich gonić. Nokia chce nadawać ton w branży, myślimy o rozwiązaniach, których na rynku jeszcze nie ma.

Apple oferuje w zasadzie jeden model telefonu. Może to jest recepta?

- Pamiętajmy, że Nokię wybierają bardzo różne grupy konsumentów. W tej chwili analizujemy nasze portfolio.

A co z aplikacjami? Dziś mało słychać o tym, by firmy - czy to biuro podróży, czy sklep - chwaliły się, że opracowały aplikację na Symbiana czy Windows Phone. Media też rzadko o tym piszą. Tylko iPhone, iPad, czasem Android.

- W Chinach nasz sklep Ovi z aplikacjami ma dwie trzecie rynku. We Włoszech osiągnęliśmy poziom miliona ściągnięć tygodniowo. Jeśli chodzi o Europę czy rynki krajów rozwijających się, na współpracę z twórcami aplikacji nie możemy narzekać. Polska też jest istotnym rynkiem, kilka aplikacji z Polski przekroczyło próg miliona pobrań. Nad rynkiem amerykańskim pracujemy.

W USA Nokia nigdy nie była silna. Ale wydawało się, że przynajmniej w Europie rozdaje karty. Tymczasem w ostatnim kwartale więcej telefonów sprzedał na Starym Kontynencie Samsung, a smartfonów - Apple. Nie zabolało?

- Powtórzę: wyścig dopiero się zaczął. Choć teraz stoimy przed najtrudniejszym wyzwaniem od dekady, to Nokia już kilkakrotnie przechodziła przez różne rynkowe cykle, zawsze z sukcesem. A konkurencja to dobra rzecz, daje bodziec do działania. Być może przez lata Nokia nie do końca wiedziała, jak i w którą stronę iść, być może niezbyt szybko reagowała na to, co działo się na rynku. Teraz wie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wiceprezes Nokii na Europę: wyścig dopiero się zaczął

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!