XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Większość internautów korzysta z serwisów społecznościowych

Większość internautów korzysta z serwisów społecznościowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Blisko 90 proc polskich użytkowników internetu korzystało z serwisów społecznościowych w styczniu 2013 roku, wynika z danych firmy badawczej Gemius. Zdaniem ekspertów tego typu serwisy ułatwiają podtrzymywanie tzw. słabych relacji.

Dane dotyczące korzystania z serwisów społecznościowych (czyli takich jak m.in. Facebook, Nasza Klasa, Twitter, Chomikuj.pl czy Google+) w Polsce zostały przygotowane na podstawie wyników ostatniego badania Megapanel PBI/Gemius za styczeń 2013 roku. Przez korzystanie z serwisów społecznościowych Gemius uznaje osoby, które stronę danego serwisu społecznościowego odwiedziły przynajmniej raz w miesiącu.

Jak podaje Gemius, z serwisów społecznościowych w Polsce korzystało w styczniu 2013 roku 17 331 644 użytkowników (89,56 proc. internautów). Wśród korzystających z tego typu serwisów 49,51 proc. stanowią mężczyźni, a 51,49 proc. kobiety.

"Serwisy społecznościowe ułatwiają przede wszystkim podtrzymywanie tzw. słabych relacji. To nie są kontakty z rodziną czy bliskimi przyjaciółmi, ale znajomości, które bez tych serwisów byłoby bardzo trudno podtrzymać. Większa liczba słabych więzi jest bardziej charakterystyczna dla osób, które są bardziej mobilne, które żyją w środowiskach ludzi częściej zmieniających pracę czy miejsce zamieszkania i częściej uczestniczących w różnych grupach zainteresowań. Łatwiej im wtedy podtrzymywać kontakty społeczne za pośrednictwem serwisów społecznościowych" - powiedział dr Dominik Batorski, socjolog internetu z Uniwersytetu Warszawskiego.

Profesor Kazimierz Krzysztofek, medioznawca i socjolog z Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie uważa, że osoby które korzystają z serwisów społecznościowych chcą tworzyć grupy komunikacyjne, w których będą mogli odgrywać aktywną rolę. "Czyli nie chcą takiej sytuacji jaką mamy ze +starymi+ mediami takimi jak telewizja, prasa czy radio, które docierają z takim samym przekazem do wszystkich odbiorców. Internauta chce kreować swój własny świat" - zaznaczył Krzysztofek. Medioznawca dodał, że w serwisach społecznościowych "90 procent biernie korzysta z tego, co tworzą inni, na blogach, w Wikipedii, serwisach i serwisach społecznościowych itd., 9 proc. przetwarza to, co znajdzie w sieci, ale nie tworzy nic nowego to są tzw. remikserzy a jeden procent tworzy swój oryginalny wkład".

Polski użytkownik serwisów społecznościowych to najczęściej osoba w wieku 15-24 lat (25 proc.) oraz 25-34 lat (25,86 proc.). Jak wynika z danych Gemius, wśród użytkowników tego typu serwisów 11,60 proc. stanowią osoby w wieku 7-14 lat. Pozostałe grupy wiekowe to: 35-44 lat (17,32 proc.), a także osoby w wieku 45-54 lat (10,68 proc.). 9,53 proc. użytkowników serwisów społecznościowych stanowią osoby w wieku powyżej 55 lat.

Wśród internautów, którzy odwiedzają serwisy społecznościowe, dominują osoby z wykształceniem średnim (36,33 proc.) i wyższym (24,12 proc.). Pozostali użytkownicy legitymują się wykształceniem zasadniczym zawodowym - 14,55 proc., gimnazjalnym lub niepełnym średnim - 13,11 proc. Najmniej jest osób z wykształceniem niepełnym podstawowy lub podstawowym - 11,90 proc.

Serwisy społecznościowe cieszą się największą popularnością wśród osób, które pochodzą z województw: mazowieckiego (14,96 proc.), śląskiego (12,03 proc.), małopolskiego (10 proc.), wielkopolskiego (9,16 proc.), dolnośląskie (7,21 proc.) i łódzkiego (5,98 proc.).

Wśród najpopularniejszych serwisów społecznościowych w Polsce pierwsze miejsce zajmuje Facebook, który w styczniu 2013 roku odwiedziło ponad 13 mln użytkowników (13 747 715) czyli 71,04 proc. internautów. Na drugim miejscu w zestawieniu Gemius znalazła się grupa Nk.pl (polski serwis społecznościowy "Nasza Klasa"), z którego korzystało nieco ponad 8 mln użytkowników (8 062 976), czyli 41,66 proc. polskich internautów. Na trzecim miejscu znalazł się serwis Chomikuj.pl, który odwiedziło w styczniu 2013 rok 6 698 225 mln użytkowników (34,61 proc. polskich internautów), a na czwartym serwis społecznościowym Google+, który odwiedziło 3 015 234 mln (15,58 proc.) użytkowników.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Większość internautów korzysta z serwisów społecznościowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!