Wirtualna Polska wybiera się na giełdę po 100 mln zł. Będą przejęcia

Wirtualna Polska wybiera się na giełdę po 100 mln zł. Będą przejęcia
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wirtualna Polska Holding zamierza z rozpoczętej właśnie oferty publicznej pozyskać do 100 mln zł nowych środków, z czego do 80 mln zł przeznaczy na przejęcia. Na razie spółka nie będzie płacić dywidendy, ale nie wyklucza tego w kolejnych latach - poinformowali przedstawiciele spółki.

Wirtualna Polska Holding zamierza przeznaczyć od 20 do 30 mln zł ze środków pozyskanych z emisji nowych akcji na spłatę zadłużenia wobec mBank i ING Bank Śląski z tytułu umowy kredytu refinansującego zawartej w marcu 2015 r., co spowoduje obniżenie wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA do poziomu dwukrotności. Wirtualna Polska jest zobowiązana jest do tego umowa z bankami.

Pozostała część wpływów, czyli od 50 do 80 mln zł, ma trafić na akwizycje. W ostatnim czasie holding przejął m.in. Grupę Money, Domodi, Homebook i Sportowe Fakty. Na te akwizycje przeznaczył łącznie ponad 70 mln zł. Ale to nie koniec apetytów spółki, która chce kupować głównie firmy e-commerce.

"Inwestujemy w spółki komplementarne w stosunku do prowadzonej przez nas działalności. Celem grupy WP jest osiągnięcie pozycji partnera pierwszego wyboru, akwizycje pomagają nam ten strategiczny cel osiągnąć. Debiut giełdowy pozwoli nam na aktywne uczestnictwo w konsolidacji rynku internetowego w Polsce" - powiedział na wtorkowej konferencji prasowej prezes spółki Jacek Świderski.

Grupa planuje wzrost udziału w tzw. reklamie display m.in. personalizację treści. WPH zamierza ponadto uzyskać i utrzymać pozycję lidera w zakresie reklamy na urządzeniach mobilnych. W ocenie zarządu rynek reklamy mobilnej będzie najszybciej rosnącym segmentem rynku reklamy online w najbliższym okresie.

Grupa zamierza w dalszym ciągu rozwijać usługi poczty elektronicznej oferowanej bezpłatnie swoim użytkownikom. WPH posiada największą w Polsce bazę użytkowników poczty elektronicznej, która według stanu na grudzień 2014 r. wynosiła 8 mln realnych użytkowników. Grupa wprowadza i zamierza wprowadzać w przyszłości nowe funkcjonalności dla użytkowników poczty.

Wirtualna Polska zamierza również wykorzystać szybki rozwój handlu elektronicznego (e-commerce) poprzez "umożliwienie dotarcia sklepom internetowym do dużej liczby użytkowników o określonych preferencjach zakupowych".

W prospekcie podano, że zarząd nie zamierza rekomendować wypłaty dywidendy z zysku za 2015 r. Po tym okresie zarząd "rozważy zmianę polityki w zakresie wypłaty dywidendy".

"W przyszłości chcemy płacić dywidendę, ale teraz nasza uwaga koncentruje się na przejęciach. Jeśli nie będziemy mieli ciekawych podmiotów do przejęcia, rozważymy podzielenie się zyskiem z akcjonariuszami" - powiedział Świderski.

Obecnie umowa kredytu refinansującego zawarta Wirtualną Polskę z mBank i ING Bank Śląski zakazuje spółkom grupy wypłaty dywidendy, chyba że zostanie spełniony szereg warunków m.in. kowenant długu netto do EBITDA na poziomie dwukrotności. Nawet wtedy wypłata ma nie przekraczać 70 proc. zysku.

W ramach oferty publicznej Wirtualna Polska Holding wyemituje do 8,97 mln nowych akcji, a akcjonariusz większościowy zaoferuje do sprzedaży do 5,85 mln swoich akcji. Istniejące akcje (do 23,5 proc.) będzie sprzedawała spółka European Media Holding, kontrolowana przez fundusz Innova Capital.

Cena maksymalna akcji w ofercie publicznej Wirtualna Polska Holding została ustalona na 37 zł.

Zapisy dla inwestorów indywidualnych ruszą 15 kwietnia, a zakończą się 22 kwietnia. Budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych będzie trwała od 14-23 kwietnia. Nie później niż 24 kwietnia zostanie opublikowana ostateczna liczba i cena akcji w ofercie. Do inwestorów indywidualnych ma trafić do 15 proc. akcji. Spółka zakłada, że debiut na GPW odbędzie się około 8 maja.

Globalnymi koordynatorami oraz zarządzającymi księgą popytu są Pekao Investment Banking oraz UniCredit Bank AG, oddział w Londynie. Rolę oferującego pełni Pekao Investment Banking, współprowadzącym księgę popytu jest Dom Maklerski PKO BP. Współmenedżerem oferty jest Dom Maklerski mBanku.

W 2014 r. przychody grupy Wirtualna Polska Holding ze sprzedaży pro forma (bez uwzględnienia przychodów ze sprzedaży barterowej) wyniosły 216,4 mln zł, z czego 93,3 proc. pochodziło ze sprzedaży produktów reklamowych. Skorygowana EBITDA grupy pro forma wyniosła w tym czasie 84,1 mln zł, natomiast skorygowany zysk przed opodatkowaniem pro forma sięgnął 38,4 mln zł. Skorygowana marża EBITDA pro forma wyniosła 38,8 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!