Danych od potencjalnych klientów firm jest mnóstwo, jednak nie zawsze firmy potrafią je odpowiednio przetworzyć i wykorzystać. Kluczowe dla rozwoju obszaru Big Data jest czerpanie zysku z tych zasobów - wynika z debaty „Big Data – wyzwanie dla biznesu”, która odbyła się w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Wojciech Wolny, prezes zarządu EUVIC Sp. z o.o., zaznaczył, że w różnych zbiorach danych można odnaleźć nieskończone zasoby informacji o klientach – takich, których nigdy nie zadano by w ankietach, np. czy osoba starająca się o kredyt posiada zwierzęta domowe. A bank ma dane związane z płatnościami u weterynarza czy w sklepie zoologicznym. - Klienci jednak nie chcieliby mieć świadomości, że decyzje kredytowe podejmowane są właśnie w oparciu o takie kryteria, ale tak niedługo może być. Dane już są gromadzone, ale teraz otwierają się niezliczone możliwości ich analizowania i wykorzystania - dodaje.
- Kluczowe w obszarze Big Data jest wykorzystanie, czyli monetyzacja danych - podkreśla Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies SA, firmy, która gromadzi pliki cookies i jest w stanie personalizować przekazy reklamowe. - 80 proc. naszych przychodów pochodzi z reklamy internetowej. Wiemy jak użytkownicy internetu korzystają z niego i na tej podstawie targetujemy reklamy. Wydajemy mniej środków na zakup „zmarnowanej” przestrzeni, a docieramy z precyzyjnym przekazem do potencjalnych klientów - mówi.
Aleksander Fafuła, manager w zespole Data Analytics w PwC, przedstawił inny sposób wykorzystania Big Data - w obszarze HR - choć to na razie spore wyzwanie. Jego zdaniem analizowanie danych na podstawie CV i oczekiwań pracodawców w ogłoszeniach to dość trudna sprawa, ponieważ z jednej strony potencjalni pracownicy nie podają prawdziwych umiejętności czy cech, a i bywa, że oczekiwania rekrutujących mijają się z faktycznymi obowiązkami osoby zatrudnionej na danym stanowisku. - PwC poszło o krok dalej i przeprowadza badania w firmach. Chcemy wiedzieć czy pracownicy są szczęśliwi w pracy – dlaczego i co to powoduje. Jeśli tak, to pracują sumienniej i osiągają lepsze wyniki. Robimy testy i możemy automatycznie w ciągu kilku pytań wydać werdykt, czy dana osoba będzie też szczęśliwa w danej firmie / na danym stanowisku - tłumaczy.
- Przedsiębiorcy są w stanie sporo zaoszczędzić dzięki odpowiedniej analizie danych np. o konsumentach - potwierdził Włodzimierz Dola, prezes zarządu Fundacji Inicjatyw Młodzieżowych. Podkreślił jednak, że warto wziąć pod uwagę także opinię konsumentów. - Nie wszystkim podobają się oferty, które kierują do nich firmy, banki czy sklepy. Konsumenci chcą mieć prawo do prywatności i życzyliby sobie, żeby niekiedy dane o nich były wykorzystywane w rozsądniejszy sposób niż tylko do przesyłania kolejnych ofert - dodał.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Wyzwaniem dla biznesu jest odpowiednie wykorzystanie danych