Wyzwaniem dla biznesu jest odpowiednie wykorzystanie danych

Wyzwaniem dla biznesu jest odpowiednie wykorzystanie danych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Danych od potencjalnych klientów firm jest mnóstwo, jednak nie zawsze firmy potrafią je odpowiednio przetworzyć i wykorzystać. Kluczowe dla rozwoju obszaru Big Data jest czerpanie zysku z tych zasobów - wynika z debaty „Big Data – wyzwanie dla biznesu”, która odbyła się w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Identyfikując potrzeby klienta jesteśmy w stanie odpowiednio wykorzystać dane, które posiadamy - potwierdziła Izabela Bogumił, dyrektor zarządzający sektorem telekomunikacja i media w ING Banku Śląskim SA. Jako przykład wykorzystania Big Data w instytucji bankowej podała funkcjonalności bankowości internetowej. - Jeśli klient co miesiąc robi przelew do określonego podmiotu, jesteśmy w stanie mu przypominać o tej czynności. Chcemy poprzez takie przykłady wychodzić na potrzeby klientów - tłumaczy.

Wojciech Wolny, prezes zarządu EUVIC Sp. z o.o., zaznaczył, że w różnych zbiorach danych można odnaleźć nieskończone zasoby informacji o klientach – takich, których nigdy nie zadano by w ankietach, np. czy osoba starająca się o kredyt posiada zwierzęta domowe. A bank ma dane związane z płatnościami u weterynarza czy w sklepie zoologicznym. - Klienci jednak nie chcieliby mieć świadomości, że decyzje kredytowe podejmowane są właśnie w oparciu o takie kryteria, ale tak niedługo może być. Dane już są gromadzone, ale teraz otwierają się niezliczone możliwości ich analizowania i wykorzystania - dodaje.

- Kluczowe w obszarze Big Data jest wykorzystanie, czyli monetyzacja danych - podkreśla Piotr Prajsnar, prezes zarządu Cloud Technologies SA, firmy, która gromadzi pliki cookies i jest w stanie personalizować przekazy reklamowe. - 80 proc. naszych przychodów pochodzi z reklamy internetowej. Wiemy jak użytkownicy internetu korzystają z niego i na tej podstawie targetujemy reklamy. Wydajemy mniej środków na zakup „zmarnowanej” przestrzeni, a docieramy z precyzyjnym przekazem do potencjalnych klientów - mówi.

Aleksander Fafuła, manager w zespole Data Analytics w PwC, przedstawił inny sposób wykorzystania Big Data - w obszarze HR - choć to na razie spore wyzwanie. Jego zdaniem analizowanie danych na podstawie CV i oczekiwań pracodawców w ogłoszeniach to dość trudna sprawa, ponieważ z jednej strony potencjalni pracownicy nie podają prawdziwych umiejętności czy cech, a i bywa, że oczekiwania rekrutujących mijają się z faktycznymi obowiązkami osoby zatrudnionej na danym stanowisku. - PwC poszło o krok dalej i przeprowadza badania w firmach. Chcemy wiedzieć czy pracownicy są szczęśliwi w pracy – dlaczego i co to powoduje. Jeśli tak, to pracują sumienniej i osiągają lepsze wyniki. Robimy testy i możemy automatycznie w ciągu kilku pytań wydać werdykt, czy dana osoba będzie też szczęśliwa w danej firmie / na danym stanowisku - tłumaczy.

- Przedsiębiorcy są w stanie sporo zaoszczędzić dzięki odpowiedniej analizie danych np. o konsumentach - potwierdził Włodzimierz Dola, prezes zarządu Fundacji Inicjatyw Młodzieżowych. Podkreślił jednak, że warto wziąć pod uwagę także opinię konsumentów. - Nie wszystkim podobają się oferty, które kierują do nich firmy, banki czy sklepy. Konsumenci chcą mieć prawo do prywatności i życzyliby sobie, żeby niekiedy dane o nich były wykorzystywane w rozsądniejszy sposób niż tylko do przesyłania kolejnych ofert - dodał.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wyzwaniem dla biznesu jest odpowiednie wykorzystanie danych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!