Zagadka jednolitego europejskiego rynku cyfrowego

Zagadka jednolitego europejskiego rynku cyfrowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Inwestycje w infrastrukturę, likwidacja barier prawnych i wsparcie przedsiębiorstw w internetowym handlu zagranicznym to część pomysłów wynikających z sesji "Europejski Jednolity Rynek Cyfrowy" przeprowadzonej podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Komisja Europejska naciska na stworzenie wspólnego, unijnego rynku cyfrowego, jednak mimo podejmowanych działań, wciąż mamy do czynienia z licznymi problemami. Na razie nie ma mowy o zuniformizowanym rynku ze wspólnymi rozwiązaniami prawnymi, handlowymi i gospodarczymi.

- Do tej pory tylko 315 mln z ok. 500 mln korzysta z e-usług. Co więcej 57 proc. z tej grupy korzysta z e-usług amerykańskich, 39 proc. z usług europejskich, a tylko 4 proc. zajmuje się europejskimi usługami transgranicznymi. W ubiegłym roku tylko 15 proc. konsumentów dokonywało zakupów za granicą. To dane Komisji Europejskiej, która szacuje, że wolny handel w całej UE może przynieść konsumentom oszczędności na poziomie 11,7 mld euro rocznie - komentuje prof. Wojciech Cellary z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.

Oszczędności wynikałyby z różnicy cen produktów w poszczególnych krajach. Jednak problem granic i różnych regulacji prawnych to także problem przedsiębiorstw z sektora mikro, małych i średnich firm, które wciąż napotykają na liczne bariery, jak choćby róże regulacje prawne wśród członków UE. W efekcie tylko 7 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP decyduje się na sprzedaż transgraniczną. A małe i średnie firmy wnoszą około 50 proc. w PKB w Polsce. Co więcej firmy od działalności zagranicznej odstraszają koszty dostosowania działań do lokalnych regulacji. Zdaniem KE wprowadzenie jednolitego prawa na obszarze całej UE przyniosłoby 57 proc. oszczędności. Samo zróżnicowanie podatku VAT to dla przedsiębiorstw rocznie nawet 80 proc. wyższych kosztów.

Kolejny problem to kwestia praw autorskich, zwykle lokalnych, które powodują, że obywatele UE nie mogą korzystać za granicą z usług krajów pochodzenia (blokady treści związane z miejscowym prawem własności intelektualnej. Następne wyzwanie to nowoczesne technologie i np. usługi w chmurze oraz megadane (tzw. BigData), w Europie słabo wykorzystywane. Z danych KE, gdyby 100 największych firm europejskich efektywnie wykorzystywały megadane, przyniosłoby to nawet 425 mld euro oszczędności.

Co gorsza 47 proc. obywateli UE nie ma umiejętności cyfrowych umożliwiających korzystanie w cyfrowej gospodarki. Paradoksalnie w Polsce jest to 10 mln osób - to wynik znacznie lepszy od unijnego, a dowodem może być wykorzystanie e-deklaracji PIT, z których do 20 kwietnia skorzystało ponad 5,5 mln osób, a przypuszczalnie skorzysta nawet 7 mln.

Jak rozwiązać te problemy? Marcin Olender z Google’a w Polsce uważa, że należy budować świadomość możliwości wykorzystania usług cyfrowych. szczególnie w sektorze MŚP. - Narzędzia są już dostępne, co więcej niskokosztowe, ale należy edukować w tym zakresie biznes, który nie zdaje sobie z tego sprawy. Zamierzamy wprowadzić w Polsce program aktywizacyjny dla takich przedsiębiorstw - komentuje.

To jednak nie wszystko. Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę. - By realizować działania edukacyjne czy wspierać e-handel i inne usługi cyfrowe, musimy zapewnić przedsiębiorcom infrastrukturę umożliwiającą takie działania - uważa prezes UKE.

Przedsiębiorcy wskazują też na inne kwestie. - Europejski Jednolity Rynek Cyfrowy (EJRC) to potencjał rozwojowy, ale i wyzwania dla przedsiębiorców. Jak wchodzić na ten rynek, jak sprostać międzynarodowej konkurencji - pyta Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej w UPC Polska.

Przy ogromnym znaczeniu umiejętności cyfrowych dla budowania EJRC poważnym problemem nowych technologii staje się bezpieczeństwo. - Do niedawna dotyczyło problemów błahych, dziś zagrożenia to m.in. utrata danych, pieniędzy i tożsamości - twierdzi Włodzimierz Marciński, lider cyfryzacji i pełnomocnik ministra ds. rozwoju kompetencji cyfrowych w administracji z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji.

Kiepski stan wspólnego rynku europejskiego w zakresie przemysłu cyfrowego zauważa Rafał Sukiennik, dyrektor Departamentu Rozwoju Cyfrowego w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. - EJRC ma dać narzędzia do podnoszenia konkurencyjności w zakresie dostępu do informacji, megadanych czy usług publicznych. Ale jednocześnie Europa ma wciąż problemy z konkurencyjnością wobec nie tylko Stanów Zjednoczonych - komentuje Rafał Sukiennik.

To kolejny problem UE, szczególnie w obliczu umowy z USA o wolnym handlu. - Musimy się uczyć cyfrowego biznesu kro po kroku, kropla draży skałę - uważa Wojciech Cellary.

Wciąż jednak problemem są regulacje prawne zróżnicowane w zależności od kraju. - Prawo w Polsce i w Europie powinno w najważniejszych obszarach być jednolite i wszędzie zapewnią identyczne warunki kontynentalnym spółkom. W Polsce powinniśmy stawiać na obszary doskonałości w tych branżach, gdzie mamy najmocniejszych graczy, jak rolnictwo, biotechnologia, czy inżynieria IT, gdzie mamy prawdopodobnie najlepiej wykształconą kadrę w Europie - podkreśla Magdalena Gaj.

Niezbędne jest też nieustanne kształcenie i edukacja, nie tylko liderów, ale także tradycyjnych spółek, które nie nadążają za zmianami technologicznymi. Wiele z nich ma potencjał do wyjścia na świat, szczególnie dzięki nowym technologiom, ale po prostu nie wiedzą jak skorzystać z oferty cyfrowej gospodarki. - Acz przede wszystkim trzeba im nie przeszkadzać. Mamy w Polsce dynamiczną przedsiębiorczość, około dwóch milionów firm z sektora MŚP, z których część poradzi sobie sama bez względu na działania polityków – uważa Patrycja Gołos.

Ten ton podtrzymuje Jakub Turowski, Head of Public Policy for Poland z Facebooka. - Ujednolicenie regulacji, znoszenie barier międzypaństwowych dla działalności gospodarczej, standaryzacja biznesów w UE są szczególnie ważne dla MŚP. Wielkie firmy radzą sobie bez względu na regulacje unijne, jednak mniejsze nie mają takich możliwości - sądzi Jakub Turowski.

To oczywiście może wyzwolić potencjał polskich i europejskich przedsiębiorstw, ale wymaga też pracy u podstaw. - Potrzebna jest zmiana mentalności przedsiębiorców i ich nieustanna edukacja. W Polsce mamy świetnych specjalistów, którzy doskonale sobie radzą za granicą, ale brakuje nam odwagi i kreatywności, by skutecznie konkurować na rynku europejskim i globalnym - podkreśla przez UKE.

Problemy z budowaniem jednolitego europejskiego rynku cyfrowego można mnożyć zarówno na poziomie całej UE jak i poszczególnych państw członkowskich. Budowa całego systemu wiąże się też z finansowaniem przedsięwzięć w ramach nowej perspektywy finansowej i strategii Europa 2020, tym bardziej, że sensowne wykorzystanie tych środków będzie kluczowe dla dalszego rozwoju - takiego wsparcia w przyszłości może nie być. Na razie jednolitego rynku cyfrowego w UE nie ma. Jego powstanie zależy zarówno od polityków, jak i przedsiębiorstw oraz społeczności. Ale mamy szansę, którą warto wykorzystać.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zagadka jednolitego europejskiego rynku cyfrowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!