XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Zmienia się kulturowe podejście do oglądania telewizji

Zmienia się kulturowe podejście do oglądania telewizji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Ameryce zmienia się kulturowe nastawienie do oglądania telewizji. Ankieta CBS przeprowadzona w ubiegłym roku na 700 osobach, które mają stały dostęp do internetu i telewizji, dowodzi, że 28 proc. respondentów oglądało telewizję częściej niż rok wcześniej.

17 proc. respondentów podało, że ogląda ją rzadziej; podejście reszty nie zmieniło się. Te dane mogą nie wydawać się znaczące, ale obawa przed przyznaniem się do oglądania telewizji - nawet jeśli wskaźniki Nielsena wskazywały coś innego - ma w USA długą historię. Innymi słowy lubienie telewizji staje się coraz bardziej akceptowalne społecznie.

- Gdy w Nowym Jorku pójdzie się teraz na przyjęcie z wyższych sfer, to bardzo możliwe, że ludzie będą mówić nie o ostatniej premierze ambitnego filmu czy sztuki, ale o najnowszej ramówce telewizyjnej - skomentował wyniki David Poltrack, weteran działu badań w CBS. - Jeśli pójdzie się do baru na osiedlu o gorszych warunkach socjo-ekonomicznych, to jego bywalcy również będą mówić o telewizji. Może będą mówić o innych programach, ale tematem wciąż będzie telewizja - dodał.

Sondaże w rodzaju tego przeprowadzonego przez CBS od lat ujawniały trend objawiający się we wstydliwym stosunku odbiorców telewizji do tego medium. Gdy w 2000 roku respondenci ankiety Pew Research Center musieli odpowiedzieć, ile czasu spędzili na oglądaniu telewizji poprzedniego dnia, 84 proc. odparło, że mniej niż cztery godziny dziennie. Nie zgadzało się to z danymi ze wskaźników Nielsena, podającymi, że przeciętny Amerykanin oglądał telewizję w tym okresie średnio cztery godziny i 15 minut dziennie.

W sondażu przeprowadzonym w 1990 roku dla Instytutu Gallupa 49 proc. respondentów uznało, że spędza za dużo czasu na oglądaniu telewizji. Tylko 19 proc. odpowiedziało, że ogląda za mało.

W tym roku Nielsen podał, że przeciętny Amerykanin ogląda cztery godziny i 50 minut telewizji dziennie.

Cory Phare, 33-letni pracownik uniwersytetu z Denver zajmujący się organizacją konferencji, mówi, że wyrósł oglądając telewizję, ale później ją porzucił. Możliwość tzw. binge-watching (nieprzerwanego oglądania wielu kolejnych odcinków serialu lub programu telewizyjnego) takich seriali jak "Breaking Bad" czy "Dexter" przez Netflix przyciągnęła go do niej z powrotem. Właśnie skończył powtórnie oglądać cały "Prezydencki poker". - Nawet jeśli akurat mam przerwę na lunch - mówi - to na swoim smartfonie mogę obejrzeć wszystko, co chcę.

To kolejny klucz do zrozumienia wzrostu popularności telewizji w ostatnich latach. Widzowie mają dostęp do ambitniejszych treści, mimo że coraz częściej sami układają sobie grafik. Nie muszą już polegać na ramówkach telewizji.

"Moi przyjaciele oglądają wszystkie seriale na komputerze - mówi Yael Chanoff, 25-letnia pisarka z San Francisco, dla której większość starszych seriali - nawet takich jak powszechnie uwielbiani "Przyjaciele" - funkcjonuje już na wytartych schematach.

Minęły dni, gdy widzowie musieli wybierać między dwoma dobrymi programami emitowanymi jednocześnie w telewizji. Dla właścicieli kanałów wadą tego stanu rzeczy jest większa konkurencja, z jaką zmagać się muszą mniej znane seriale, by zdobyć popularność. W niektóre wieczory wiele osób ogląda teraz nagrane wcześniej programy zamiast bieżącego programu telewizyjnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmienia się kulturowe podejście do oglądania telewizji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!