Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zortrax: druk 3D dla lotnictwa

Autor: wnp.pl (WGK)
06-08-2015 14:47
Zortrax: druk 3D dla lotnictwa
Fot. ("a href="https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MiG-29SMT_at_the_MAKS-2011_(01).jpg#/media/File:MiG-29SMT_at_the_MAKS-2011_(01).jpg">Wikimedia Commons

Wojskowe Zakłady Lotnicze (WZL) Nr 2 w Bydgoszczy podjęły współpracę z firmą Zortrax, producentem nowoczesnych drukarek 3D. Technologia druku 3D służy m.in. do serwisowania i modernizowania samolotów. Drukarki 3D wykorzystywane są także do doposażania samolotów myśliwskich Su-22 i MiG-29 Lotnictwa Sił Zbrojnych RP, tak, aby spełniały wymagania NATO.

WZL nr 2, jedne z największych zakładów lotniczych w Polsce, zajmują się m.in. serwisowaniem i modernizacją samolotów Su-22 i MiG-29, które należy doposażać tak, by spełniały standardy sojuszu. Działania przyspiesza i usprawnia druk 3D.
W myśliwcach montowane są m.in. nowe podzespoły, gwarantujące kompatybilność między samolotami różnych producentów, współpracujących w ramach NATO. W przypadku samolotów Su-22 i MiG-29, przed ostatecznym modelowaniem kształtów urządzeń sprawdza się ich dopasowanie do istniejącej geometrii samolotu. Dzięki temu finalny wyrób jest już wstępnie dopasowany i gotowy do produkcji seryjnej z materiałów docelowych, w celu montażu na danej serii statków powietrznych.

Także samoloty cywilne wymagają przeróbek i modyfikacji, w przypadku konieczności dostosowania ich do aktualnych przepisów jak i zwiększających się możliwości elektronicznych urządzeń pilotażowo-nawigacyjnych. Na tym polu drukarki 3D również doskonale się sprawdzają. Wykonanie modelu nowego kokpitu i przekazanie go do weryfikacji pozwala na zauważenie wszystkich nieergonomicznych elementów, które w przypadku dokumentacji typu 2D, najczęściej pozostają niezauważone do ostatniej chwili.

– Drukarka 3D daje możliwość szybkiego prototypowania - jeśli występują rozbieżności między geometrią otrzymaną od producenta a geometrią rzeczywistą jest to praktycznie najszybszy sposób rozwiania wszelkich wątpliwości. Gdyby wykorzystać do tego metody tradycyjne, albo nawet zastosować skanery i programy wykorzystywane w inżynierii odwrotnej, to i tak poświęcony na ten proces czas oraz koszty byłyby większe niż przy użyciu druku 3D – komentuje Albert Szparga, specjalista konstruktor w WZL Nr 2.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


21 974 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 048 524 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP